Curved lines: Arjan van Helmond
Arjan van Helmond schildert veelal alledaagse taferelen. Zijn interesse gaat uit naar wat de ruimtes waarin we ons bevinden bij ons oproepen. Sinds een aantal weken zijn we allemaal veroordeeld tot thuisisolatie. In deze Salon schijnt Arjan van Helmond het licht op de wanden en plafonds van het huis waarin hij bivakkeert, ‘organisch, in beweging, constant veranderend met de tijd, soms beklemmend, dreigend zelfs, soms dansend op het zonlicht door de bladeren van een boom.’
We blijven al ruim 5 weken thuis ‘to flatten the curve’.
We denken de muren, die ons omgeven te kennen.
De gebeurtenissen die zich daarbinnen hebben afgespeeld dragen ze in zich.
Maar wat eens comfortabel leek, veilig misschien, een derde huid
worden nu de wanden van een opgelegde begrenzing,
die zijn eigen geschiedenis meebrengt;
Organisch, in beweging, constant veranderend met de tijd,
soms beklemmend, dreigend zelfs,
soms dansend op het zonlicht door de bladeren van een boom.
Misschien dragen wij de geschiedenis van deze ruimtes wel meer in ons
dan dat zij de onze bevatten.
(Onlangs toonde ik in de tentoonstelling ‘Fragments of Garden’ een serie schilderijen van de tuin van het oude familiehuis van mijn schoonouders in Libanon. Deze foto’s zijn fragmenten van het interieur van het huis. Meer informatie vind je op http://albada-jelgersma.com en http://arjanvanhelmond.com)