Chinese meestervervalsingen
Mijn ouders hadden vroeger een enorme afdruk van Adele Herms van Egon Schiele op een kast staan. Groen hemd, slaperige blik, een soort vodden om haar benen. Ik ken die vrouw op het schilderij door en door. Ze lijkt op mijn moeder.
Jaren later stond ik plotseling voor het originele schilderij van Schiele: een bizarre ervaring. Ik was veel meer gaan houden van een poster op MDF geplakt dan het daadwerkelijke meesterwerk.
Mensen die veel reizen weten dat hotelkamers overal ter wereld bijna overeenkomstig zijn. De indeling kan varieeren, maar sommige objecten zijn altijd aanwezig: zo staat er een bed, of twee, spiegel, bedlampje, lege kledingkast, een bijbel en TV gids in het laadje van het nachtkastje naast je bed en… een kunstwerk ergens aan de muur. De hotels, van chic tot sjofel, herbergen tezamen de grootste kunstcollectie ter wereld, weliswaar bestaande uit replica’s en amateurlandschapen. In Venetië sliep ik in een hotel met een namaak Mont Saint Victoire, Cezanne. In de goedkopere hotels zijn het vaak posters achter glas, maar in de iets voornamere hotels zijn het echt nagemaakte meesterwerken. Chinese Bacons, Hoppers en Rembrandts.
Duitse fotograaf Michael Wolf, met name bekend van zijn bedrukkende portretten van de Chinese metropolen, bezocht een Chinees dorpje Dafen, net buiten Peking, waar de dichtste populatie meestervervalsers wonen. Vervalsers die zich specialiseren op één stijl, of liever gezegd, een kunstenaar. Tussen de benauwede muren van de kleine, stoffige, hoge huizen worden er in volle concentratie de bekendste werken uit de kunstgeschiedenis vervalst. U roept, zij draaien, met de VS als grootste afnemer van dit vakmanschap. Variërend tussen Caspar David Friedrich en Gerhard Richter, die zelf als kunstenaar nog actief is in het hoogste segment van de hedendaagse kunstwereld. Dat moet toch vreemd zijn.
Michael Wolf (München, 1954) vestigde zich in China, waar hij nu ruim 20 jaar woont en zijn inspiratie opdoet aan de bizarre economische verschijnselen. Galerie Wouter van Leeuwen presenteerde in 2014 My Favourite Thing, een expositie rond twee series uit Wolfs meest recente oeuvre: Hong Kong Trilogy en de wereldprimeur van Hong Kong Flora. Michael Wolf was daarnaast hetzelfde jaar te zien op Noordelicht en Unseen en hij gaf een lezing bij Foam.