Beste Terry
Brief 1
Kunstenaar pietsjanke fokkema schrijft elke twee maanden een brief aan het oudste museum van Nederland: Teylers Museum. In deze bijzondere correspondentie probeert fokkema inzicht te krijgen in de wereld waarin we leven, door contact te maken met levens en opvattingen uit de tijden voor ons. In haar brief-tekeningen gaat ze het kosmische en wetenschappelijke met het artistieke verbinden. Dit past bij de geschiedenis en collecties van Teylers Museum, waarin kunst en wetenschap, heden en verleden samenkomen.
Brieven schrijven is een inhoudelijk onderdeel van het werk van fokkema. Het scherpt haar denken, het voedt en stuurt haar tekeningen. Daarnaast stelt het schrijven van een brief haar in staat om met mensen en hun levensopvattingen uit andere tijden in gesprek te gaan en nieuwe beeldvormingen te scheppen.
Net als Teylers museum legt fokkema veelal de aandacht op het grensgebied tussen kunst en wetenschap. Ze interesseert zich voor kosmische vormen, voor planeten en de maan, voor fysische, wiskundige en spirituele inzichten. Teylers Museum is ontstaan in de Verlichting en juist daarom wil fokkema aan Teylers de vraag stellen die achter al haar werk schuilgaat: hoe kunnen we inzicht krijgen in de wereld waar wij mensen in leven?
In deze correspondentie probeert fokkema inzicht te krijgen in de wereld waarin we leven, door contact te maken met levens en opvattingen uit de tijden voor ons.
Haar eerste brief is gericht aan hoofdconservator Terry van Druten. Hierin schrijft fokkema over haar ontdekking van de postkamer in het museum, twee jaar geleden. Ze voelt dat ze door het schrijven van deze eerste brief in verbinding staat met een lange traditie. Toen het museum nog als wetenschapsinstituut fungeerde, werd er vanuit deze postkamer wereldwijd wetenschappelijke kennis uitgewisseld.
Naast de brief heeft fokkema een plattegrond getekend van het museum: met postkamer. Ook heeft ze een schema ontworpen waarin ze relaties legt tussen haar eigen achtergrond, het museum, Van Druten en tijden en plekken die daaraan verbonden zijn. De tekeningen stellen haar als kunstenaar in staat om orde te scheppen in de chaos van indrukken die dit eerste bezoek haar hebben opgeleverd.