Verwoest Huis van Marjan Teeuwen – sloopkunst is haar levenswerk
Verwoest Huis 11 is een semi-permanente installatie van Marjan Teeuwen bij BRUTUS in Rotterdam. Volgens het door haar beproefde recept van slopen en bouwen, bouwen en slopen is Teeuwen met een aannemer en vijf teamleden de muren, vloeren en plafonds te lijf gegaan en heeft zij het gebouw van binnen versplinterd tot een veredelde ruïne, een georganiseerde chaos van beton, baksteen, planken, gekapseisde stalen balken vol roest en vocht, kortom: een orgie van puin. Wilma Sütö daalde af in de schemering van dit pand, ‘dat onvermijdelijk doet denken aan oorlog en verderf.’
Thomas J. Price plaatst de gewone mens in het centrum van Rotterdam: ‘Zij belichaamt een nieuwe actualiteit.’
Met zijn veelbesproken sculptuur plaatst Thomas J. Price de gewone mens in het centrum van Rotterdam. Zij spiegelt het spel én de strijd binnen onze maatschappij, de realiteit vol ontmoetingen die doordrenkt zijn van sociale verwachtingen en vooroordelen, die ook doordrenkt zijn van het bewustzijn van ras. Moments Contained balt een pijnlijke dynamiek samen. ‘Daarom is het opwindend dat zij in Rotterdam ruim baan krijgt,’ zegt Price. ‘Niet zomaar ergens in de marge, maar middenin in de stad, die net als Londen een smeltkroes is van culturen. Zij belichaamt een nieuwe actualiteit.’ Een essay van Wilma Sütö naar aanleiding van een interview met Thomas J. Price.
Plantagehuizen, slavenforten en kerkers tegenover het Paleis en de grachtenpanden – Over de schilderijen van Hans Broek
Deze tekst is de uitgewerkte versie van het openingswoord bij de solotentoonstelling ‘Herengracht’ van Hans Broek, bij ROOF-A door Wilma Sütö.
Ohrenspitzengefühl
Wilma Sütö bezocht de opening van de huidige tentoonstelling ‘a click or a whistle’ van Vibeke Mascini en Elise ‘t Hart…
Moeder en zoon razen de toekomst tegemoet | Duotentoonstelling Time Travellers op VierVaart
Wilma Sütö spreekt de kunstenaars Pieternel en Jeroen Eisinga, moeder en zoon over hun gezamenlijke tentoonstelling.
Double trouble? – Over Mark Manders in Museum Boijmans van Beuningen
Meestal is het zo, als je een museum binnenkomt, dat je eerst een rommelig overgangsgebied moet doorkruisen. Er staan rijen…
Vrijelijk zwevende intelligentie in de beeldende kunst
Het werk van Kathrin Schlegel: toetssteen van het geheugen en tegenwicht op de waan van de dag…
Mystiek en verzet
Eén van de meest bruisende kunstwerken in de binnenstad van Rotterdam is een wonderlijke, horizontale fontein in de Westersingel. Het…
Vrijheid versus veiligheid, dat is het refrein
De beste fictie zorgt ervoor dat je de werkelijkheid opnieuw beziet. Ons leven is een rollenspel. Soms val je er…
Stenen met een menselijk hart
Otobong Nkanga en Karel Appel in het Stedelijk Museum Schiedam…