Kunnen we ons nog verwonderen in apocalyptische tijden? – over De Oase van Verwondering in Ruigoord
Ruben Jacobs toog naar Ruigoord om De Oase van Verwondering te beleven, en vroeg zich af of er nog wel ruimte is voor onbevangen verwondering in deze apocalyptische tijden. Hij gaat een verbinding aan met kunstwerken van Four Siblings, Ambassade van de Noordzee en Bryony Dunne. ‘Zonder zintuigelijke waarneming blijft de ecologische crisis abstract en een (hernieuwde) verbinding tot de aarde onmogelijk. We zijn en blijven uiteindelijk, ondanks al onze technologische snufjes, lijfelijke wezens, net als de rest van het dierenrijk.’
Alles begint bij de verbeelding, ook klimaatrechtvaardigheid
Socioloog en schrijver Ruben Jacobs bezoekt het Court of Intergenerational Climate Crimes van Radha D’Souza en Jonas Staal.
De mens die geen mens meer wil zijn
Socioloog Ruben Jacobs over kunstenaar Thomas Thwaites die een dier wil zijn.
Op de kunstacademie worden geen kunstenaars meer opgeleid
Wat is de betekenis van de term ‘kunstenaar’ in een tijd waarin Subway zijn medewerkers ‘Sandwich Artists’ noemt, men op…