Weken in water – over After us en The Outrun
Twee vrouwen, ieder alleen op de wereld. Puck Kroon zag Nora Fingscheidts film The Outrun over een jonge vrouw die kampt met een alcoholverslaving en Davy Pieters’ voorstelling After Us, over het zoeken naar houvast binnen de tijdelijkheid van het bestaan. De hoofdpersonages vinden beide soelaas in het water.
Ieder moment is nieuw – over het beeldend werk van Sarah Neutkens
In het Noordbrabants Museum is onder de noemer ‘Brabantse Nieuwe’ het beeldend werk van Sarah Neutkens te zien. Neutkens is gefascineerd door het moment: ze legt ogenblikken vast voordat deze verdwijnen. Puck Kroon bezoekt haar tentoonstelling Niets is ooit altijd en wordt eraan herinnerd hoe niets ooit hetzelfde is.
Een pleidooi voor pijn — over Ground Floor van Orkater en Maartje Wortel
Als toeschouwer van de avant-gardistische musical Ground Floor ben je vanaf de eerste paar minuten getuige van een absurde situatie: vijf voorbijgangers vluchten voor naderend onheil een onopvallend gebouw in waar ze worden binnengelaten door de nietsvermoedende conciërge. We zullen er nooit achter komen wat de catastrofale donderslagen veroorzaakt, maar in dit situationeel theater laten de personages horen hoe de westerse mens zich verhoudt tot pijn
De huizen van nu, het leven van toen – over de fotoboeken van Maurice van Es en Luka Karssenberg
Puck Kroon bezocht de groepstentoonstelling Traces bij Garage Rotterdam en werd geraakt door het werk Rooms of Now: negenenveertig fotoboeken die elk de karakteristieken van een woning en diens bewoners omvatten. Puck herinnert zich de dozen dia’s van haar opa die op zolder op haar wachten en overdenkt hoe het zou voelen om haar blik te werpen op de beelden die hij schoot.
Het ongewenste en bevrijde lichaam — in gesprek met Negiste Yesside Johnson
Negiste Yesside Johnson is een van de zes winnaars van de Buning Brongers Prijs 2022. Mister Motley interviewt dit jaar alle kunstenaars. Puck Kroon sprak Negiste over haar persoonlijke geschiedenis, historische structuren en de sociale effecten daarvan. “Op mijn zesde zijn mijn familie en ik geëmigreerd naar Zimbabwe en een jaar later zijn we naar Zuid-Afrika verhuisd. Daar heb ik tot mijn 30e gewoond. Al die tijd leefde ik ongedocumenteerd, als illegale burger. Het feit dat ik het grootste deel van mijn leven zonder papieren heb geleefd, is onlosmakelijk verbonden met mijn praktijk.”
De dialoog tussen het schilderij en de schilder — in gesprek met Pepi Schikowski
Pepi Schikowski is een van de zes winnaars van de Buning Brongers Prijs 2022. Mister Motley interviewt dit jaar alle kunstenaars. Puck Kroon sprak Pepi over subjectieve waardering, Mario Kart en hoe de olieverf op het doek de handelingen van de schilder stuurt. ‘Er is iets heel interessants aan de behoefte om alles te vermenselijken, of het nou een boom of een object is.’
Het Taj Mahal-effect — in gesprek met Muzammil Hussain
Muzammil Hussain is een van de zes winnaars van de Buning Brongers Prijs 2022. Mister Motley interviewt dit jaar alle kunstenaars. Puck Kroon sprak Muzammil over zijn werk dat zich schaart rond schaamte, intimiteit, frustratie, toeval en het ongeziene. ‘Mijn schilderijen zijn een onderzoek naar de menselijke psyche. Een fysieke representatie van het onbewuste.’
Verdwalen op Unfair22 tussen de laagjes materie en humor
Afgelopen weekend vond de kunstbeurs Unfair plaats in Amsterdam. Puck Kroon ging kijken en licht enkele kunstenaars uit die haar opvielen.
Meer gevulde leegte in de Open Studios 2022 van de Rijksakademie
Puck Kroon bezocht voor Mister Motley de Open Studios 2022 van de Rijksakademie en maakte een tweede selectie van de werken die daar elk op eigen wijze de ruimte vullen, verstoren en innemen.
Gevulde leegte in de Open Studios 2022 van de Rijksakademie
Puck Kroon bezocht voor Mister Motley de Open Studios en maakte een eerste selectie van de werken die daar elk op eigen wijze de ruimte vullen, verstoren en innemen.
Druk om te pres(en)teren – This Art Fair 2021
De ene stand op This Art Fair is om door een ringetje te halen, de ander is continue in aanbouw, de ene kunstenaar staat te popelen rode stickers te plakken en de ander heeft überhaupt geen prijslijst opgesteld.
Vergane glorie vangen — in gesprek met Clémence de La Tour du Pin
Het werk van de Franse Clémence de La Tour du Pin (1986) laat zich niet direct duiden: grote doeken textiel…
Ekstergedrag als mentaliteit — in gesprek met Cas van Deurssen
De avond na zijn diploma-uitreiking in Groningen spreek ik Cas van Deurssen (1994) via Skype, een kunstenaar uit Deurne met…
Het digitale materialiseren — in gesprek met Gabrielė Adomaitytė
Het blijft onwennig. In verband met het COVID-19 virus worden de diepte-interviews met de winnaars van de Buning Brongers Prijs…
‘Please be careful, fragile work’ – zes kunstwerken op de KABK
De Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag opende afgelopen donderdag haar deuren om de eindexamenwerken van de afstudeerders…