Als kinderen het voor het zeggen hebben – M HKA vroeg 9-jarigen een tentoonstelling te cureren
Het cureren van de tentoonstelling Museum Spelen in het M HKA lag in handen van een schoolklas van 22 kinderen van 9 jaar. Natasja Wagendorp bezocht de tentoonstelling. ‘Door hen veel zeggenschap te geven, wordt afgerekend met het hardnekkige idee dat kinderen eerder een obstakel dan een verrijking zijn voor musea.’ Maar deze bijzondere, waardevolle ingreep roept ook vragen op.
Rietveld Review(ed), videoportretten van recent afgestudeerde kunstenaars (deel 3)
In een reeks videoportretten, gemaakt door Luuk Heezen en Rik Lauwen, tonen recent afgestudeerden van de Gerrit Rietveld Academie hun afstudeerwerk uit 2021. Mister Motley publiceert telkens drie van deze videoportretten. In dit derde en tevens laatste deel bespreekt Natasja Wagendorp het werk van Novi Erytryasilani, Roxane Mbanga en Anna Plowden.
“Hoe wij onze voedselvoorziening hebben ingericht is een doodlopende weg en alles hangt daarmee samen, zo ook de kunstwereld.” – In gesprek met Chantal van Genderen
Natasja Wagendorp interviewt voor Mister Motley kunstenaars die gestopt zijn met het maken van kunst. In dit artikel spreekt ze met Chantal van Genderen over het belang van ecologisch bewustzijn in en buiten de kunst en hoe we samen kunnen werken aan het creëren van een natuurinclusieve cultuur.
Eco-kunst in het voetspoor van Joseph Beuys – over ‘Rettet den Wald!’ in Museum Het Valkhof
Naar aanleiding van Beuys’ 100e verjaardag belicht Museum Het Valkhof de erfenis van Beuys: hoe hij zich als een van de eerste eco-kunstenaars profileerde en hoe hedendaagse kunstenaars in zijn voetsporen zijn getreden om de natuur te redden. Natasja Wagendorp schrijft namens Mister Motley over de tentoonstelling “Rettet den Wald!”.
Rietveld Review(ed), videoportretten van recent afgestudeerde kunstenaars (deel 2)
In een reeks videoportretten, gemaakt door Luuk Heezen en Rik Lauwen, tonen recent afgestudeerden van de Gerrit Rietveld Academie hun afstudeerwerk uit 2021. De komende maand publiceert Mister Motley wekelijks drie van deze videoportretten. In dit tweede deel bespreekt Natasja Wagendorp het werk van Mica Pan, Jun Ortega en Karly Gerharts.
“In de huidige kunstwereld wil ik geen kunstenaar zijn” – In gesprek met Kija Benford over ouderschap in de kunst
Natasja Wagendorp interviewt voor Mister Motley kunstenaars die gestopt zijn met het maken van kunst. In dit artikel spreekt ze met Kija Benford over de positie van het ouderschap in de kunstwereld en over waarom ouder zijn een reden is om te stoppen met kunst maken.
Rietveld Review(ed), videoportretten van recent afgestudeerde kunstenaars
In een reeks videoportretten, gemaakt door Luuk Heezen en Rik Lauwen, tonen recent afgestudeerden van de Gerrit Rietveld Academie hun afstudeerwerk uit 2021. De komende maand publiceert Mister Motley wekelijks drie van deze videoportretten. In dit eerste deel bespreekt Natasja Wagendorp het werk van Mathild Clerc-Verhoeven, Eva van der Zand en Shifra Osorio Whewell.
Wat er schuilgaat achter bloemen, over ‘Is it possible to be a revolutionary and like flowers?’ in NEST
Een patroon opgebouwd uit bloemzaden, een paardenbloem-slachtoffer en portretten van rebelse bloemen. De huidige tentoonstelling in NEST, “Is it possible to be a revolutionary and like flowers?”, toont de bloem in uiteenlopende gedaantes. De wortels van bloemen blijken ver te reiken, tot in verhalen over onder andere het koloniale verleden, corruptie en verzet. Natasja Wagendorp schreef namens Mister Motley over de tentoonstelling.
Opgetekend in doeken, over Interwoven Histories in Rozenstraat – a rose is a rose is a rose
De tentoonstelling ‘Interwoven Histories’ toont de onderbelichte geschiedenis die in en door textiel gedragen wordt. De verhalen die textiel met zich meedraagt, lijken vaak vergeten te worden. Het onvermogen om verder te kijken dan de oppervlakte, de buitenkant, de stof om het lichaam lijkt de oorzaak. Zonde, zo blijkt uit de tentoonstelling. Textiel heeft namelijk een groot verhalend vermogen. Natasja Wagendorp schreef namens Mister Motley over de tentoonstelling.
Verkenning van nabijheid in het Nxt Museum
Hoe ziet nabijheid eruit in een wereld vol technologie? De tentoonstelling ‘Shifting Proximities’ onderzoekt hoe technologische ontwikkelingen leiden tot nieuwe vormen van aanwezigheid en verbondenheid.