De abortusschilderijen van Paula Rego
In de rubriek Gevonden voorwerpen lichten Motley-auteurs een kunstwerk toe dat hen recent is opgevallen. Vandaag zijn dat de schilderijen waarmee Paula Rego illegale abortussen een gezicht gaf.
In Housewitz van Oeke Hoogendijk krijgt de kijker de kans om haar moeder te leren kennen
In de rubriek Gevonden voorwerpen lichten Motley-auteurs een kunstwerk toe dat zij recent zijn tegenkomen. Een werk dat opvalt door zijn uitbundige verschijning of juist verrast door zijn subtiliteit. Vandaag is dat de onvergetelijke documentaire van Oeke Hoogendijk: Housewitz.
De ontzettende onvoorspelbaarheid van het hart – in gesprek met Coralie Vogelaar
Met een open, niet veroordelende blik en vol experimenteerdrift benadert Coralie Vogelaar haar speelveld: de ruimten waar mens en technologie elkaar ontmoeten. En dat zijn nogal wat ruimten, die lang niet zo helder af te bakenen zijn als we denken.
De Holocaust is niet voorbij – over Kunst na Auschwitz in Kunstmuseum Den Haag
Maurits de Bruijn bezocht de tentoonstelling Kunst na Auschwitz in het Kunstmuseum Den Haag en trof het nog altijd shockerende werk aan van twee holocaustoverlevenden en kunstpioniers.
Hito Steyerl spant oneindige lussen tussen Kim Kardashian, dure sneakers, identiteitspolitiek en Donald Trump
Maurits de Bruijn bezocht I Will Survive van de hypergeëngageerde Hito Steyerl in het Stedelijk Museum te Amsterdam en zoomt in op het videowerk MISSION ACCOMPLISHED: BELANCIEGE.
Een lichaam dat niet wordt bewoond – over trauma, therapie, overleven en oud-Griekse klaagzangen
Maurits de Bruijn over het doorgegeven trauma van zijn moeder, die de Holocaust overleefde, en waar zijn lichaam nog steeds op reageert.
De kunstwerken die 2021 kleur gaven – volgens Maurits de Bruijn
Welke kunstwerken werden in 2021 fysiek gezien en zijn blijven kleven? Mister Motley-redacteur Maurits de Bruijn kiest voor het werk van Marinus Boezem in het Kröller-Müller Museum en de tentoonstelling van Sigalit Landau in het Joods Museum.
Gaan – een kort verhaal op basis van ‘Sorry, We’re Closed’ van Sabrina Bongiovanni
Maartje Wortel en Maurits de Bruijn schreven een kort verhaal dat voortvloeide uit het lockdownfotoproject van Sabrina Bongiovanni.
Kleine evoluties in ons denken – Over RE_NATURE in Den Bosch
Maurits de Bruijn bezocht RE_NATURE en trof een koor aan stemmen aan die verhaalden over nieuwe manieren om ons tot de natuur te verhouden.
Stenen sterven niet, over het Holocaust Namenmonument
Maurits de Bruijn over het onlangs onthulde Holocaust Namenmonument, waaraan de namen van zijn grootouders en hun twee dochters werden toegevoegd.
Raoul de Jong over ‘Slavernij’ in het Rijksmuseum: ‘Om mensen te veranderen in slaven, moesten ze vergeten waar ze vandaan kwamen’
Mister Motley-redacteur Maurits de Bruijn bezocht de tentoonstelling Slavernij in het Rijksmuseum in gezelschap van schrijver Raoul de Jong, die met Jaguarman een boek schreef over de levenskracht van zijn Surinaamse voorouders die zich tegen de slavernij verzetten.
De sporen van de diaspora – tekeningen vol Palestijnse pijn
In deze serie gaat Maurits de Bruijn op zoek naar kunst die de verhalen vertelt van op drift geraakte volken…
Onaf
We hadden er recht op. Dat was de overtuiging die met onze huiden was verweven, ons ongemerkt was ingeprent: We hadden…
Koop een kunstwerk – red de W139
W139 vormt al meer dan veertig jaar dé plek voor experiment binnen de hoofdstedelijke kunstscene. Nu dreigt het doek te vallen…