Kleuren bestaan bij de gratie van een moment
Samen met studenten, kunstenaars, schrijvers, wetenschappers en denkers verbinden Mister Motley en ArtEZ Studium Generale het concept tijd onder meer aan arbeid en ecologie. In diverse publicaties gaan we op zoek naar ontmoeting en verbinding, aandacht en aanwezigheid: naar tijd als ingrediënt. Vandaag delen we een essay van Barbara Collé over de tijd van kleur.
Ze zeggen dat de wereld kleurlozer is geworden
De wereld is steeds kleurlozer geworden. In de massaproductie van auto’s, meubels en kleding (zelfs baby- en kinderkleding) is een overmaat aan grijs te zien, maar dat is niet de oorzaak van een minder kleurrijke ervaring van de wereld. Het is de industrialisatie van de kleuren die onze kleurbeleving degradeert, schrijft Barbara Collé.
De regenboog toont ons hoe te stralen als het licht dat we zijn
Barbara Collé schreef een essay over de kleuren van de regenboog en onderzoekt of de kleuren zelf, wat ze ons tonen en hoe we ze interpreteren, iets kunnen toevoegen aan de discussie over de kleuren van de vlag.
De kleur van het onbestemde
Vandaag is het Blauwe maandag, de zogenaamd deprimerendste dag van het jaar, en dus schrijft Barbara Collé over blauwe kunst, melancholie en start een zoektocht naar het blauwe uur.
Het paradijs is allang verjaard – over tuinen in de kunst
Barbara Collé laat haar licht schuinen op de gastrol die tuinen, bloemen en planten vaak spelen in beeldende kunst.
De kleur van een nieuw begin: Een continue zonsopkomst is een onmogelijkheid
Vandaag vieren veel mensen in Noord-Europa het licht. 21 juni is hier de langste dag, Midzomernacht, Summer Solstice. De zonsopkomst…
De kleur van intimiteit
Het is een van de meest intieme verhalen die iemand me de afgelopen weken heeft verteld. Een hars ritueel. Muziekje…
Het is helemaal geen blauwe maandag
Vandaag, op 18 januari 2021, herpubliceert Mister Motley dit artikel van Barbara Collé over Blauwe Maandag uit 2020. Deze dag wordt door…
De kleur van de wereld die we kunnen verliezen
Ik pas geregeld op een huis dat uitkijkt op een groot grasveld. Ik zit graag met mijn stoel in de…
Het grijs van de Holocaust
Dit artikel is oorspronkelijk op 4 mei 2020 gepubliceeerd, vandaag besteedt Mister Motley er opnieuw aandacht aan. De tentoonstelling die…
De kleur die je je herinnert
Barbara Collé schrijft voor Mister Motley over het kwaliteitscontrast in kleuren
Door naar iets te kijken, iets anders in volle glorie zien – over de ervaring van het complementair kleurcontrast
De Nederlandse beeldend kunstenaar Jan Andriesse schilderde in de jaren negentig de regenboog. Hij probeerde de regenboogspiegeling die wij waarnemen…
‘Tussen nu of nooit en goed of kwaad zit niets’ – De ervaring van het licht-donker contrast
Het licht-donker contrast is het meest gebruikte contrast in de beeldende kunst. Je kunt dit contrast niet over het hoofd…
Een Kairotisch moment – Over de ervaring van het koud-warm contrast
Hoe heet is citroengeel? Waarom zou je een visueel verschijnsel definiëren in temperatuur? Kleurmeester Johannes Itten (1888-1967) verklaart de naam…