Artikelen Natasja Kensmil
Een compilatie van interviews en artikel over Femmy Otten
NATASJA KENSMIL,FROZEN QUEEN, geschreven door Stevenson in Maart 2010
Natasja Kensmil’s suite of paintings of Queen Elizabeth I effectively serve as posthumous counterpoints to traditional state portraits, exposing the anguished inner life and tragedy of their subject. The catalogue includes a conversation between the artist and Michael Stevenson. Kensmil comments that her imagery of fear and of anxiousness is derived from history, religion and mythology but also from the extremism of our time; that the present is determined by factors that extend decades into the past.Lees verder
Een podium voor de pijn, een artikel geschreven door Merel van der Velde over Ronald Ophuis waarin hij o.a. verteld over het werk van Natasja Kensmil
Een duidelijke link naar het algehele thema – duistere kant van de mensheid – is het optreden van de schilder en tekenaar Natasja Kensmil. Zij zal spreken over het genot van het schilderen van het kwaad. “Ze is mijn soulmate”, aldus Ophuis. “Ze vertrekt vaak vanuit dezelfde beelden, om er vervolgens een geheel andere invulling aan te geven.” In tegenstelling tot Ophuis ensceneert ze haar beelden niet, maar vertaalt ze bestaande beelden tot culturele verwarring. De beelden hebben oorspronkelijk een andere betekenis dan zij ze weergeeft. Een staatsportret kan bijvoorbeeld geen verheerlijking meer betekenen nadat haar schilderskwast het overneemt. Het is mooi om de bewondering van Ophuis te zien wanneer hij over haar spreekt. Ze delen de gezamenlijke fascinatie voor de haat die van alle tijden is.Lees verder
Leven in een ander ritme – Kunst in suriname, een artikel geschreven door Hanne Hagenaars gepubliceerd in Metropolis M
De docenten van het Nola kennen de namen van de Nederlandse schilders van Surinaamse komaf zoals Natasja Kensmil of Melvin Moti wel, maar deze kunst staat even ver van hen af als de Nederlandse. ‘Je moet je roots niet vergeten’, wordt vaak gezegd. Lees verder