Artikelen Joost Conijn
Een compilatie van interessante interviews, gesprekken en artikelen met en over Joost Conijn
Een Kunstwerk is geen pamflet – De Roadmovies van Joost Conijn
Een artikel geschreven door Cristel Vesters, gepucliceerd in Metropolism (N2 2007 april/mei)
Bijna iedereen kent Joost Conijns film Vliegtuig uit 2000: het verslag van zijn legendarische pogingen om met een zelfgebouwd vliegtuig de lucht in te gaan. In de 25 minuten durende film zien we hoe Conijn bij sloopbedrijven de onderdelen voor zijn vliegtuig bij elkaar scharrelt, en het toestel in elkaar sleutelt, waarbij hij de technische bouwtekeningen en instructies van professionele vliegtuigbouwers negeert.
Buurtbewoners reageren (‘Volgens mij moet er vooraan nog een bout bij’) en er volgen verschillende try-outs in een drassig weiland. Vanwege de strikte regelgeving in Nederland besluit Conijn om uit te wijken naar een gebied met minder strenge controles, de woestijn van Marokko. We zijn getuige van zijn tocht naar het zuiden, de pech onderweg, een aaneenschakeling van mislukte pogingen om het toestel van de grond te krijgen en het cruciale moment waarop er zoveel technische mankementen aan het vliegtuig zijn, dat opgeven de enige optie lijkt. Maar Conijn zet door, en ten slotte zien we in een heroïsch eindshot, hoe het feloranje vliegtuig tegen een strakke, blauwe lucht even boven de horizon uitstijgt.
Link artikel
Het Universum van Joost Conijn
Een artikel geschreven door Michiel Morel, gepucliceerd op de website www.michielmorel.nl (21 juni 2015)
Het is vol bij Nest. Een gemêleerd gezelschap is komen opdagen voor een gesprek in het kader van de serie Hollandse Meesters. Deze keer met Joost Conijn (1971, Amsterdam), aangekondigd als kunstenaar en avonturier. De laatste kwalificatie vindt hij een minder goed etiket, zoals hij al onmiddellijk aangeeft. Als opwarmer krijgen we een documentaire over de kunstenaar voorgeschoteld: een gesprek op Het Domijn, zijn werkplek in Weesp, vermengd met flarden van beelden uit films over enkele kunstprojecten. Zo worden we al meteen in zijn baanbrekende, ja verbijsterende werk meegezogen. De kunstenaar op zijn buik, liggend op een vierwielige brommer, die uit twee delen bestaat en door zijn lichaam, dat als chassis fungeert, één geheel wordt; zo draait hij op het dak van de Rietveld Academie zijn rondjes. Of we zien hem met een oude Peugeot midden in de woestijn van Marokko door een hek rijden, dat zich bij nadering vanzelf opent. Dan wel aanschouwen we zijn verkenning van Oost-Europa met een houten auto, die op houtgas rijdt. En herkennen we een van zijn vele bewonderaars, schrijver A.L. Snijders, die ons uitnodigt toch vooral kennis van Conijns werkstukken te nemen. Zelf leest de kunstenaar in zijn atelier voor uit zijn boek Piloot van goed en kwaad (2012), het relaas van zijn vlucht naar Afrika in 2010. Ik voel me ineens alleen achterblijven, thuis met mijn eigen vertrouwde gewoontes, achter de computer en koffie op zijn tijd. Het komt me bij het zien van Conijns beelden onzinnig voor. Hier zit een kunstenaar met een ongelofelijke drang naar vrijheid en een fascinatie voor andere werelden. Voor Joost Conijn is het kunstenaarschap een allesomvattende zaak. Zonder uitzondering maken het bedenken, ontwerpen, uitvoeren en het zelf daadwerkelijk maken van werkstukken, zijn reizen, het filmen, fotograferen en schrijven er integraal deel vanuit: ‘Allemaal even interessant om mee bezig te zijn’.
Link artikel
Joost Conijn – Avonturier, vrije geest
Een interview geschreven door Sarah Meuleman, fotografie Paul Bellaart, gepucliceerd in Voque Man Nederland
Joost Conijn schreef een aantal artikelen voor NRC Handelsblad over zijn reis in zijn zelfgemaakte vliegtuig van Spanje naar Marokko
Landen als een vogel op een paal, Joost Conijn, NRC Handelsblad.
De Keien zijn te duur, Joost Conijn, NRC Handelsblad.
De piloot van goed en kwaad, Joost Conijn, NRC Handelsblad.