ArtEZ Arnhem
Gisterenavond opende de eindexamen tentoonstelling van ArtEZ Arnhem. Het beroemde Rietveld gebouw aan de Rijn waar studenten dagelijks les krijgen is voor een week omgebouwd tot tentoonstellingsruimte. Alle Art & Design opleidingen laten hier hun studenten exposeren. Opvallend aan deze lichting zijn de vele werken die banden hebben met spiritualiteit, het hiernamaals en de dood. Geloofsgemeenschappen worden gevolgd, altaren worden gebouwd en graven onderzocht. Alsof de jonge generatie kunstenaars van nu weer opzoek is naar zingeving en diepgang in ons dagelijks bestaan. Mister Motley bezocht de tentoonstelling en selecteerde de meest in het oog springende, poëtische en indrukwekkende werken.
Simone de Kinderen reist voor haar afstudeerwerk af naar het ‘heiligste dorpje’ van Nederland: Amsterdam Bijlmermeer. In de stad van de toekomst is geen plek voor religie, laat staan voor architectuur die in dienst staat van religie. Toch zijn er hier meer dan 150 verschillende geloofsgemeenschappen te vinden.
Video of Tomorrow Will Be Better – Official Trailer – 2016
Eline de Bruijn doet onderzoek naar lichaamstaal en gebaren die enkel werken in een interactie tussen twee personen. Deze gebaren zijn vaak troostend, bevestigend of juist uitdagend. Aan de muur hangen lichtbakken met daarop archiefbeelden van gebaren. Het lijkt een verzameling te zijn van nieuwsfoto’s uit ons dagelijks leven. Het laat de universaliteit van onze communicatie zien. Waar je ook woont of wie je ook bent, iedereen beweegt zijn handen op dezelfde manier om informatie over te brengen.
Arash Fakhim maakt een ruimte vullende installatie. Geen medium is voor hem onbekend of te veel. Hij combineert film met keramiek, fonteinen met films en performance met schilderkunst. Het gaat over de lol van het leven in tijden van massacommunicatie. Zijn werk lijkt haast te hebben, maar zelf zegt hij erover dat het meer de noodzaak is om in beweging te blijven, het moet tijdelijk zijn.
Denise van Doorn heeft een fascinatie voor wat er gebeurt met je lichaam zodra het leven je verlaat. Ze heeft haar eigen lichaam afgegoten en bewerkt zoals de huid van een dode ook verandert.
Jaap Hentenaar woont al jaren in Arnhem en sinds hij daar is komen wonen ziet hij op straat vaak dezelfde man lopen. Deze persoon draag sinds dat Hentenaar hem tegenkomt altijd dezelfde kleding. Wanneer je hem voor het eerst ziet, valt hij niet op en bij de tweede ontmoeting ook niet, maar wat beweegt iemand om altijd, jarenlang, hetzelfde eruit te zien? Hentenaar is hem gaan archiveren op afstand en heeft een verzameling van foto’s aangelegd waarin zij elkaar kruisen op straat of waarin hij hem in de verte ziet rondlopen. Op de afgedrukte foto’s die sieren aan de wand zijn Baldessari-achtige stippen geplakt, we zien het gezicht van de man niet, alleen de bruine leren jas en de donderblauwe spijkerbroek. Het werk van Jaap Hentenaar kenmerkt zich door serendipiteit; een vondst die je opdoet terwijl je niet aan het zoeken bent.
Amy Whittle streeft als ongelovige, net als gelovigen, ook naar een ander level van bestaan, zoals een hemel, reïncarnatie of spirituele fenomenen. Zij gelooft echter dat bovennatuurlijke werelden ontworpen kunnen worden met behulp van technologie. Toen technologie nog niet geïntegreerd was in onze samenleving, zorgde nieuwe uitvindingen er vaak voor dat men dacht dat ze bovennatuurlijke krachten bezaten. Een goed voorbeeld hiervan is de ‘Magic Lantern’ (een soort projector die vaak werd ingezet in theatrale context om angstaanjagende illusies op te wekken). Whittle heeft voor haar eindexamen een artificieel hiernamaals ontworpen met een dood vogeltje, apparatuur, schermen en metingen.
De eindexamen tentoonstelling van ArtEZ Arnhem is nog tot en met a.s. zondag 3 juli te bezoeken. Klik hier voor de website