Adam Nillissen

Art Basel 2017

20 juni 2017

Ik sta tegenover een gespierde blonde vrouw, met een roze bloem getatoeëerd op haar  linkerschouder. Ze wijst naar een klein kussentje dat voor mij op een sokkel ligt. Ik mag, met mijn elleboog op het kussen, haar hand vasthouden – we armworstelen. Ze kijkt me aan, geen glimlach, maar ze geniet hiervan. Naast ons staat een compacte hulk in een T-shirt dat drie maten te klein is waardoor hij een beetje op Arnold Schwarzenegger in de film Twins lijkt. Arnold geeft het startsein. Ik heb het idee dat ik kan winnen, hier punten ga scoren. Na een paar seconden gefocust te hebben op onze armen, kijk ik omhoog. De blonde wonder woman kijkt terug en begint langzaam te lachen. Op dat moment zet ze aan en ga ik langzaam neer. Het compliment dat ik het “lang” volhield, was volgens mij beleefdheid.

 




Claudia Comte – Now I won

Het handdrukken is onderdeel van het werk “NOW I WON” van Claudia Comte dat zich buiten voor het gebouw van Art Basel afspeelt. Op een bordes staat met grote boomstammen “NOW I WON”, een palindroom. Onder het bordes kunnen in 7 hokjes verschillende spellen gespeeld worden: armworstelen, blikjes omgooien, bowlen, dansen, golfen, pijltjes gooien en shotjes drinken. Wanneer je 7 spellen gespeeld hebt, krijg je een score die genoteerd wordt, waarna op zondag de winnaar bekend gemaakt wordt.

Claudia Comte zet de toon. De muziek van het danshokje schalt aanstekelijk boven alles uit en je ziet mensen vrolijk de beurs binnenlopen, het is de perfecte beursopener. Binnen is de sfeer droger, wat zal ik zeggen: een beurs is een beurs. De werken zijn duur, de kunstenaars bekend, er hangt “troep”, er hangt “mooi”, maar het concept ‘beurs’ is hetzelfde.




Claudia Comte – Now I won

Om Art Basel samen te vatten:
Dit jaar is er weinig fotografie, veel schilderkunst, kleine installaties en beeldhouwwerk. Gagosian liet met grote namen de meeste spieren zien. In een vreselijk ongeïnspireerde presentatie hingen werken van onder andere Damien Hirst, Picasso en Lichtenstein. König Galerie had een fijne presentatie met werken van Elmgreen en Dragset, Jeppe Hein en Claudia Comte. Annet Gelink had ook een mooie presentatie met werk van o.a. Erik van Lieshout en Roger Hiorns. Naast de twee gigantische verdiepingen met galeries is er “Unlimited”, een tentoonstelling met werken die de klassieke beursstand overstijgen. Ondanks dat hier ook veel oud werk stond, toch vermakelijk..

De rest kun je in dit beeldverslag zien. Oh, en Google heeft van mijn foto’s dit filmpje (met een heurlijk deuntje) gemaakt. Dus dan weten jullie ook meteen wat Google het beste van Art Basel vond.




Jeppe Hein – mirror Balloon serie -Konig Galerie



Jorinde Voigt – Cavallini-Algorithm (the last judgement) 1 – Konig Galerie



Elmgreen & Dragset – The critic (vulture modernism) – Konig Galerie



Kehinde WILEY – Mary, Comforter of the Afficted II – Daniel Templon Galerie



Tobias Rehberger – “everything that makes you different, me different, a difference (self portrait)” – Barbel Grasslin Galerie



Ryan Gander – To give life, Or Sympathetic String – Lisson Galerie



Anish Kapoor – Mirror (as yet untitled) – Lisson Galerie



Mamma Andersson – Side by Side – David Zwirner galerie



Deana Lawson – Nicole – Sikkema Jenkins & Co galerie



Omer Fast – Arratia Beer Galerie



Martin Creed



Kara Walker – Notes Drawn by a Negress After a Long Absence – Sikkema Jenkins & Co galerie



Wang Shang – Magician Space Galerie



Aleksandra Domanovic – Kalbtragerin – Tanya Leighton Galerie



Gabriel Kuri – One in three thirds – Franco Noero Galerie



Erik van Lieshout – Brexit Diary – Annet Gelink Galerie



Roger Hiorns – Untitled (Sexpainting) – Annet Gelink Galerie



Barbara Kruger – Untitled (our people are better than your people) – Art Basel Unlimited



Mac Adams – The Bathroom – Art Basel Unlimited



Mickalene Thomas – Do I Look Like a Lady? (Comedians and Singers) – Art Basel Unlimited



Cory Arcangel – MIG 29 Soviet Fighter Plane and Clouds – Art Basel Unlimited
Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaagse kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later