Joost Jungsik Vormeer

Alles wat ons bindt

Column
27 augustus 2024

Deze zomer rapporteren onze schrijvers over de werken die ze op vakantie tegenkomen. In Düsseldorf ziet Joost Jungsik Vormeer een tweeluik dat appelleert aan zijn fascinatie voor het spanningsveld tussen het individu en het collectief. ‘Social Fabric lijkt een directe verwijzing naar de metafoor die je kunt gebruiken om het organische karakter van een samenleving aan te duiden. Het sociale weefsel. Alles wat ons bindt.’

Eigenlijk is Social Fabric, pink bow and pink arrow geen tapijt, zoals drie andere werken in een zaal op de tweede verdieping van K20. Ik vind het mooi dat dit Düsseldorfse museum een deel ervan heeft ingericht voor tapijten omdat er in Nederland buiten het Textielmuseum niet veel aandacht is voor deze kunst- en werkvorm. (In het andere deel hangen tekeningen van Paul Klee.) Pink bow and pink arrow bestaat uit tapijtstukken op hout en ziet er daardoor steviger uit dan de drie andere, ‘echte’ tapijten. Het werk van de Turks-Duitse kunstenaar Nevin Aladaǧ (1971) is een tweeluik. Beide omvangrijke panelen, bedekt met kleurrijke stukken tapijt, trekken de aandacht. De tapijtstukken vormen patronen van cirkels en hoeken die muzikaliteit uitstralen. Maar misschien krijg ik deze associatie door het ritmische getik afkomstig van een installatie een paar meter verderop.

Het tweeluik is onderdeel van een groter project. Aladaǧ maakt vanaf 2017 werken – tapijten of tapijtstukken op hout –  onder de titel Social Fabric, met verschillende ondertitels, Social Fabric, resonator of Social Fabric, leaves. Allemaal collages, vervaardigd uit verschillende stukken tapijt uit verschillende landen, machinaal geproduceerd of met de hand geweven.

Nevin Aladaǧ – Social Fabric, pink bow, 2018. Verschiedene Teppichstücke auf Holz 250 x 150 cm. Foto: Joost Jungsik Vormeer.

Ik vind de titel van de serie mooi. Social Fabric lijkt een directe verwijzing naar de metafoor die je kunt gebruiken om het organische karakter van een samenleving aan te duiden. Het sociale weefsel. Alles wat ons bindt. Omdat de verschillende tapijtstukken uit meerdere landen komen, stelt Aladaǧ impliciet de vraag wie er allemaal aan een samenleving deelnemen als zij zo geglobaliseerd is. 

Dit tweeluik roept vragen op over auteurschap, omdat zoveel mensen eraan hebben bijgedragen. Het spanningsveld tussen individu en collectief fascineert mij al langer. Omdat in musea werken meestal aan één persoon worden toegeschreven, lijkt het alsof er één schepper is, zonder wiens genialiteit het werk niet had kunnen bestaan. Maar als je uitzoomt verschijnt er vaak een netwerk van personen om een kunstenaar heen.
Tijdens een workshop hield vertaler en schrijver Canan Marasligil mij en andere deelnemers eens voor dat vertalen een collectief proces is. Een vertaler doet het werk nooit alleen en schakelt de hulp in van moedertaalsprekers of een scheepsbouwexpert als een verhaal over schepen vertelt. En dit geldt voor vrijwel alle artistieke vormen. Film is de kunstdiscipline die deze collectiviteit misschien het beste erkent door namen van medewerkers in een aftiteling te zetten, van de acteurs tot het hoofd catering. Welke namen zouden er verschijnen als je een aftiteling zou maken voor Pink bow and pink arrow?

Nevin Aladaǧ – Social Fabric, pink bow, 2018. Verschiedene Teppichstücke auf Holz 250 x 150 cm. © VG Bild-Kunst, Bonn 2021. Foto: Galerie Wentrup, Berlin.
Nevin Aladaǧ – Social Fabric, pink bow, 2018. Verschiedene Teppichstücke auf Holz 250 x 150 cm. © VG Bild-Kunst, Bonn 2021. Foto: Galerie Wentrup, Berlin.

Ondanks dat textiel het belangrijkste materiaal is, ziet het tweeluik er toch solide uit door de houten ondergrond. Dit sociale weefsel kan wel tegen een stootje. Valt niet snel uit elkaar. Later die middag zit ik op het balkon van mijn kamer aan de Sommerstrasse in Düsseldorf en denk ik aan de Noorse textielkunstenaar Hannah Ryggen (1894-1970) wier figuratieve tapijten laten zien hoe snel en onder welke condities een samenleving kan desintegreren. Veel van haar werken uit de jaren 1930 en 1940 vormden een reactie op het fascisme, zoals Etiopia dat de Italiaanse invasie in dat land veroordeelde. Etiopia was te zien op de Wereldtentoonstelling van Parijs in 1937 en omdat helemaal rechts op het tapijt het hoofd van Mussolini aan een speer is geregen, moest dat deel tijdens de expositie worden weggevouwen. Een ander tapijt van Ryggen hing in een overheidsgebouw in Oslo toen het beschadigd raakte door de bomaanslag van Breivik in 2011. Restaurateurs hebben het gelukkig kunnen herstellen. Alleen een klein litteken is nog zichtbaar. Daar is het weefsel misschien het kwetsbaarst. Of juist het sterkst.

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaagse kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later