Afgelaste kunst – deel 1
Na de persconferentie gisteren van Mark Rutte over het Coronavirus kunnen tientallen kunstenaars, instellingen en musea hun programmering niet door laten gaan. Veel kunst blijft daardoor ongezien. Bijna iedereen begrijpt dat deze maatregelen noodzakelijk zijn en de afzeggingen vallen dan ook in het niet als er wordt stil gestaan bij de daadwerkelijke slachtoffers van het Coronavirus. Desondanks blijft het ontzettend jammer dat al deze kunstwerken de komende tijd niet getoond kunnen worden. Daarom riep Mister Motley gisteren via social media musea, instellingen en kunstenaars op om beelden en informatie te sturen over alle programma’s die de komende weken niet door kunnen gaan. Deze inzendingen heeft de redactie hieronder in een lijst geplaatst. Zo hopen we een glimp van deze kunst online wel zichtbaar te kunnen maken. Juist omdat zichtbaarheid, kijken en tonen zo van belang is voor al die waardevolle kunstwerken.
Hieronder staan alle kunstwerken, tentoonstellingen en evenementen die tot 13 maart 10.30 zijn ingezonden. Aanstaande maandag maken wij opnieuw een lijst met alle inzendingen die daarna zijn verstuurd. Inzendingen kunnen tot zondag 15 maart om 18.00 worden gemaild naar lieneke@mistermotley.nl
*Sommige tentoonstellingen hieronder worden verplaatst naar een later tijdstip, andere tentoonstellingen zijn al even open geweest en zullen nu worden gesloten. Deze precieze informatie is niet bij ons bekend. Voor die informatie kan het beste de website van de desbetreffende instellingen worden bekeken.
*Omslagbeeld: Valentina Gal, Cracks of deviancy
Tentoonstellingen
‘Never leave a man behind’, een soloshow van Tom van Veen in Galerie Joghem.
‘Sterk geënt op het theatrale aspect van de tragedie, fascineert mij de manier waarop we vandaag de dag met hedendaagse iconen omgaan en simuleren mijn schilderijen bepaalde aannames waarbinnen nuances of zelfs compleet nieuwe beelden kunnen ontstaan. ‘You win some, you lose some’ (2019) heb ik geschilderd met harde verfstreken en open gelaten stukken. Het mythische karakter benadrukte ik door het licht in de handen tevoorschijn te brengen door het weghalen van de verf. De open plekken in het schilderij verbinden zich en suggereren niet alleen licht, maar tonen ook de inwisselbaarheid van logo’s en tekens. De schilderijen doen zich voor als digitale snapshots, specifiek vanwege hun relatie met de transnationale jeugdcultuur. Echter, ik hecht belang aan de verf, kwaststreek, oppervlak en geloof dat, wanneer ze in het echt gezien worden eerder een ervaring van vertraging geven, inherent aan het schilderen; je ziet/ voelt de tijd die nodig was om het beeld te maken. Ik zie ze als geïsoleerde scènes, filmstills bijna, genomen uit een fictief verhaal wat ik schreef tijdens een periode in Turkije, Pittu’.
Apprentice Master expositie #4, KunstpodiumT, Tilburg.
Deelnemende kunstenaars: Radna Rumping (master), Jelle van Assem, Lennart Creutzburg, Swaeny Nina Kersaan, Gianni Skoric.
De opening van deze tentoonstelling is gisteren live uitgezonden via Facebook. Klik hier om dit terug te kijken.
Opening Ongemak, een groepstentoonstelling in Arti, Amsterdam.
In een tijd dat perfectie de norm is, en we zelf verantwoordelijk worden geacht voor ons eigen succes, is het thema ongemak relevanter dan ooit. Waar onze samenleving ongemak schuwt, omarmt menig kunstenaar ongemak: juist het moment tussen weten en niet weten laat ruimte voor het menselijke zijn. De tentoonstelling gaat vanaf 14 maart open, de grote opening die gepland stond voor vrijdag 13 februari is geannuleerd.
Deelnemende kunstenaars: Necim Abiadh, Aukje Dekker, Marc van Dijk, Hans Eijkelboom, Maurice van Es, Bart Eysink Smeets, Marieke Gelissen, Takeshi Ikeda, Pieter Kusters, Jennifer Lyon Bell, Hans van der Meer, Claudia Mulder, Pilvi Takala, Kuang-Yu Tsui, Robbert Weide, Sylvie Zijlmans en Hewald Jongenelis
WELKOM, een soloshow van Guy Woueté in de Brakke Grond, Amsterdam.
Het koloniale verleden van zijn vaderland Kameroen speelt een belangrijke rol in het oeuvre van Guy Woueté. Met de geschiedenis als zijn belangrijkste materiaal wil hij een nieuwe toekomst vormgeven, waarin we elkaar anders zien en beter begrijpen.
Tell me your story, Kunsthal Kade, Amersfoort.
Voor het eerst in Europa: 100 jaar Afrikaans-Amerikaanse kunst gebaseerd op Storytelling. 50 kunstenaars tonen de visueel overweldigende rijkdom van de zwarte cultuur. Ruim 140 bruiklenen, voornamelijk uit Amerika, komen naar Amersfoort. Het werk van een groot deel van de kunstenaars was niet eerder in Nederland te zien. Maak kennis met de kernfiguren van de Afrikaans-Amerikaanse kunst en ontdek hun verhaal.
On Earth, een groepstentoonstelling in Foam, Amsterdam.
Door technologische ontwikkelingen en het snel veranderende klimaat is onze relatie tot de natuur fundamenteel veranderd. De fotografie stelt ons als geen ander medium in staat om de wereld en het effect van ons bestaan erop te observeren. Maar kan het ook een katalysator zijn voor nieuwe manieren om met onze omgeving om te gaan? Het werk ICE CRY BABY van Anouk Kruithof is onderdeel van deze tentoonstelling.Video of ICE CRY BABY
Soloshow Jochem Rotteveel in Stuido Seine, Rotterdam.
‘’Aanstaande zaterdag zou mijn expositie bij Studio Seine openen, een installatie met folie en tape die ik in de hele ruimte heb gemaakt op basis van het werk van Van Gogh, Starry Night. Mijn installatie heet Night Stars en is gebaseerd op het palet van Starry Night. In mijn werk onderzoek ik de schilderachtige kwaliteiten van folie en tape. De opening is uitgesteld tot nader orde.’’
VOLTA, Nest en de Electriciteitsfabriek, Den Haag.
Kunstenaar Oscar Peters toont in de Electriciteitsfabriek een levendige wereld waarin volksvermaak en macabere spektakels worden gevierd. In de ruim 4000m2 industriële fabriek toont Peters 2 grote kinetische totaalinstallaties. Gedurende de tentoonstelling wordt door de kunstenaar in een tijdelijke werkplaats gebouwd aan kunstwerken die worden geïntegreerd in de installaties. Deze tentoonstelling is vroegtijdig gesloten.
Fluid Desires, Nest, Den Haag.
De wereld kan momenteel als bijzonder vloeibaar worden ervaren. Niets staat vast, alles is in beweging. Door wetenschappelijke ontdekkingen zijn opvattingen die lang in steen gehouwen waren, gaan stromen. Denk daarbij aan begrippen als tijd, ruimte en realiteit. Deze tentoonstelling is vroegtijdig gesloten.
Curator: Nanda Janssen. Kunstenaars: Hicham Berrada, Mimosa Echard, Inge van Genuchten, Marie Maillard, Shanta Rao, Jérôme Robbe, Maya Rochat, Leonid Tsvetkov
‘’Helaas kan deze expositie in het Vrijpaleis niet doorgaan vanwege het Coronavirus. Max en Willem poppenkast’’
Cracks of Deviancy, een soloshow van Valentina Gal in Corrosia, Almere.
Kunstenaar Valentina Gal (1994) is geïnteresseerd in mensen en hun gedrag, en hoe het beeld van de wereld om ons heen invloed uitoefent op onze subjectiviteit. In solotentoonstelling Cracks of Deviancy brengt ze de wondere werelden van hondenshows, wellnesscentra en furry fandom samen in vervreemdende en aaibare installaties. Gal combineert video met sculpturen, kunstbont, beddengoed, licht, geur en audio en verleidt zo alle zintuigen in een sensuele hyperrealiteit.
Inertia, een kinetische installatie van Sil Krol in de Kunsthal in Rotterdam.
Als Rotterdammer fietst Krol met regelmaat in volle vaart de hellingbaan af die dwars door het gebouw loopt. In ‘Inertia’ bootst hij dat overweldigende gevoel van loslaten na. Een enorme rode bal rolt – op dragers hoog in de ruimte – versnelt naar beneden en kaatst vertraagd weer terug tot hij daadwerkelijk tot stilstand komt. In dit werk speelt Krol met het krachtenspel tussen massa, beweging en energie. Hij daagt de bezoeker uit de bal weer de hellingbaan op te duwen en zo een eindeloze cyclus van dalen en klimmen in beweging te houden.
taLENTEn, Sille Gallery, Oudewater.
Sille Gallery presenteert 11 talenten tijdens een grote voorjaarsshow.
NUDE, arising from the ground, Mariken Wessels, The Ravestijn Gallery, Amsterdam
Comprising of sculpture, photography and film, and inspired by a series of Eadweard Muybridge collotypes, Wessels’ most recent work explores the motion of obese bodies and the animalistic aspects of the human form. Nude – Arising From The Ground was partly premiered at Art Rotterdam 2019, but this exhibition aims to give time and space for the entire work to be seen.
Allemaal wonderen, expositie over wonderen in kunst en religie, Museum Catharijneconvent, Utrecht
Evenementen
Make Happiness, Symposium in Tetem Enschede over de vraag: Welke invloed heeft de relatie die wij als mensen hebben met machines op onze geluksbeleving?
Deelnemende sprekers: Peter Joosten, filosoof Nolen Gertz, ontwerpersduo Arvid&Marie en moderator Susan Dullink.
Verstrengeld, een avond van Platform DIS ( is verplaatst naar eind augustus/begin september 2020.)
Dit is een avond over de interactie tussen het wier, het zelf en de gemeenschap. Domesticeert de mens het wier en bewiert het wier de mens?
Deelnemende gasten: Miek Zwamborn en Herman van den Muijsenberg
Artist talk met Leopold van de Ven.
Iedereen een held! Voor een één op één Artist Talk over het nieuwe werk.
‘The Living Mountain’ 2 april Het Concertgebouw Amsterdam, Thomas Larcher, Awoiska van der Molen.
‘’Ik ben beeldend kunstenaar en fotograaf Awoiska van der Molen (Amsterdam). Een droom samenwerking gaat niet plaatsvinden 2 april in de Kleine Zaal van Het Concertgebouw: (omdat repetities niet mogelijk zijn). Hopende dat de uitvoering later in het jaar mogelijk is. De componist Thomas Larcher (Oostenrijk, 1963) is dit seizoen Composer in Residence van het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam. Toen Larcher deze uitnodiging ontving vroeg Larcher mij het berggebied van SüdTirol te fotograferen, zijn geboortegrond. Geïnspireerd op dit nieuwe fotowerk componeerde Larcher het muziekstuk The Living Mountain. Het toonaangevende ensemble voor hedendaagse muziek Asko | Schonberg zou dit stuk uitvoeren samenkomend met mijn beelden die op een bijzondere wijze geprojecteerd zouden worden in de zaal.’’
Comedy Club van Maarten Bel, Kunsthuis Syb, Beesterzwaag.
‘’Bij Kunsthuis SYB hadden we twee events gepland in de speciale Comedy Club die kunstenaar Maarten Bel bij ons heeft gemaakt – hij heeft zes weken verbleven in SYB, om na te denken over de rol die humor in zijn werk speelt en om te experimenteren met het combineren van stand-up comedy met zijn installaties/sculpturen/foto’s.
In een performance avond op vrijdag wilde hij het podium delen met gasten (Jacco Weener, Klaas Koetje, Nora Welgraven en Tisa Neža Herlec) om op de laatste avond van zijn residency in SYB een performance (Uitvaart voor mislukte liefdes) te tonen – die avond zou gastkunstenaar IN Tenzo te gast zijn.’’