Mister Motley

Dineke Blom – Achtergrond

Online tentoonstelling
10 maart 2015
Pieter de Hooch, Het buitenhuis, ca. 1663-65 (detail)
Gerard Dou, De jonge moeder,1658 (detail; bewerkt)
Nicolaas Maes, De luistervink, (detail; bewerkt) 1.jpg
Gerard Dou, A Young Lady playing the clavichord, ca.1665 (detail; bewerkt)
Frans van Mieris, Bordeelsceu0300ne (detail; bewerkt)
Gabriel Metsu, Driekoningen, ca.1653-55 (bewerkt)
Nicolaas Maes, De luistervink (detail; bewerkt)
Emanuel de Witte, Vrouw die het virginaal bespeelt 1665-70
Dineke Blom, Z.T., naar Em.de Witte 2003 48x65 cm
Pieter de Hooch Groepsportret, 1650-65 (internetafbeelding)
Dineke Blom, Z.T., naar Pieter de Hooch, 2009 72x102 cm
Engstlichen Alp, Zwitserland
Philips Koninck, An Extensive Landscape with a Hawking Party, ca. 1670
2 foto's, bewerkt
Dineke Blom, Z.T., naar Jacob van Loo, 2013 83x171 cm
Rembrandt van Rijn, De staalmeesters (detail)
Gabrieu0308l Metsu, Een officier bij hoefsmid, ca. 1654-56
Frans Hals, Portret van Aletta Hanemans, 1606-53 (detail)
Werkschets, 2010
Werkschets, 2014
Werkschets, 2012
Emanuel de Witte, Vrouw die het virginaal bespeelt (detail)
Bewerking van Pieter de Hooch, Het buitenhuis en De linnenkast
Gerard ter Borch, twee versies van De vaderlijke vermaning, ca. 1654-55
Atelierfoto met Malevich en Pieter Borselaer
Pieter Borselaer, Vijf regenten van het tuchthuis te Middelburg, 1683 (zw.wit bewerkt)
Werkschets, 2011
Pieter de Hooch, Het buitenhuis, ca. 1663-65

Een expert op het gebied van boogschieten uit de zestiende eeuw heeft eens beschreven hoe je de wind kunt zien; voor een boogschutter waardevolle kennis. Hij stond in een weiland en zag hoe sneeuw die op de bevroren grond lag door de wind werd verplaatst, soms in een brede vlaag en dan weer alle kanten op, snel voorbijschietend of langzaam neerdwarrelend. In die patronen werd de wind zichtbaar.

Sommige schilderijen uit de zeventiende eeuw suggereren iets dat net zo min als de wind in een realistisch beeld is te vangen. Ik zie het bijvoorbeeld
in de donkere achtergrond op Gerard Dou’s De jonge moeder, waarin vormen langzaam vanuit de diepte zichtbaar worden,
in de manier waarop het licht in Rembrandt’s De staalmeesters over de handen, het boek en het tafelkleed wordt verstrooid,
in de monochrome achterwand op Metsu’s Officier bij een hoefsmid, bij nader inzien vol met objecten en kleurschakeringen,
in de opsomming van verticale kleurbanen op Frans Hals’ Portret van Aletta Hanemans,
in De Hooch’s Het Buitenhuis, dat een kijker het gevoel geeft óók in dat zachte licht te staan.

Het zijn een paar voorbeelden van schilderijen die ik aards en tegelijk ‘los’ vind, concreet en abstract. Ze zijn geworteld (wat iets anders is dan realistisch) en ze geven ruimte – voor nieuwe, eigen beelden.

De afbeeldingen voor De Salon zijn voornamelijk fragmenten en digitale bewerkingen van schilderijen: zo waren ze functioneel in mijn atelier. Ze worden afgewisseld met eigen tekeningen, werkschetsen en foto’s.

Voor meer informatie over Dineke Blom, bezoek haar website
Op zaterdag 21 maart 2015 opent er een tentoonstelling met werk van onder andere Dineke Blom in galerie Witteveen

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaagse kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later