Dineke Blom – Achtergrond
Een expert op het gebied van boogschieten uit de zestiende eeuw heeft eens beschreven hoe je de wind kunt zien; voor een boogschutter waardevolle kennis. Hij stond in een weiland en zag hoe sneeuw die op de bevroren grond lag door de wind werd verplaatst, soms in een brede vlaag en dan weer alle kanten op, snel voorbijschietend of langzaam neerdwarrelend. In die patronen werd de wind zichtbaar.
Sommige schilderijen uit de zeventiende eeuw suggereren iets dat net zo min als de wind in een realistisch beeld is te vangen. Ik zie het bijvoorbeeld
in de donkere achtergrond op Gerard Dou’s De jonge moeder, waarin vormen langzaam vanuit de diepte zichtbaar worden,
in de manier waarop het licht in Rembrandt’s De staalmeesters over de handen, het boek en het tafelkleed wordt verstrooid,
in de monochrome achterwand op Metsu’s Officier bij een hoefsmid, bij nader inzien vol met objecten en kleurschakeringen,
in de opsomming van verticale kleurbanen op Frans Hals’ Portret van Aletta Hanemans,
in De Hooch’s Het Buitenhuis, dat een kijker het gevoel geeft óók in dat zachte licht te staan.
Het zijn een paar voorbeelden van schilderijen die ik aards en tegelijk ‘los’ vind, concreet en abstract. Ze zijn geworteld (wat iets anders is dan realistisch) en ze geven ruimte – voor nieuwe, eigen beelden.
De afbeeldingen voor De Salon zijn voornamelijk fragmenten en digitale bewerkingen van schilderijen: zo waren ze functioneel in mijn atelier. Ze worden afgewisseld met eigen tekeningen, werkschetsen en foto’s.
Voor meer informatie over Dineke Blom, bezoek haar website
Op zaterdag 21 maart 2015 opent er een tentoonstelling met werk van onder andere Dineke Blom in galerie Witteveen