10 onderwerpen waar je heel goed voor moet zijn wil je daar nog kunst over kunnen maken.
Het leuke van kunstbeurzen, en al helemaal van kunstbeurzen als de KunstRai, is dat opeens zichtbaar wordt dat de kunst net zoveel met opbloeiende (en later weer afstervende) trends te maken heeft als bijvoorbeeld de mode. Kunst blijkt toch niet zo’n super-autonoom orgaan te zijn als waar we het voor aanzien. Bij mij veroorzaakt een te trendy onderwerp bijna gelijk een ‘o nee! Niet weer een dat onderwerp-kunstwerk’-zucht.
Nu wil ik absoluut niet bepleiten dat kunstenaars bepaalde onderwerpen niet meer mogen gebruiken. Dat zou alleen maar meer veroorzaken dat we over kunst dingen gaan zeggen als ‘Oh My God! That is so last season!’ Wel denk ik dat als het je lukt om over één van deze onderwerpen kunst te maken zonder dat we collectief gaan kreunen omdat we zo moe zijn van het onderwerp, dat je dan zeker weet dat je een goede kunstenaar bent. 1: Doodskoppen. Al sinds Damian Hirst zijn met diamanten ingelegde schedel introduceerde is kunst met doodskoppen een soort plaag geworden op kunstbeurzen.
2: Futuristisch ogende landschappen van een willekeurige Aziatische stad.
3: Iets met een dier waarvan al van tevoren duidelijk is dat het een relletje gaat veroorzaken.
4: Foto’s van gebouwen in puin, zo erg in puin dat we er weer de ruwe schoonheid van moeten gaan inzien.
5: Hertjes (lieve hertjes, evil hertjes, hertjes als design, opgezette hertjes in een installatie).
6: Alle opgezette dieren.
7: Iets Islamtisch (bijvoorbeeld een vrouw in Boerka) in combinatie met iets wat daarmee heel erg contrasteert (bijvoorbeeld dat die vrouw in Boerka dan wel haar blote tieten laat zien).
8: Sprookjesachtige en sexy vrouwen in een sprookjesachtig bos
9: Fotografie die al te opzichtig refereert aan middeleeuwse schilderkunst.
10: Driehoeken