Rinke Nijburg: Vulva Christi
De perverse verering van de Zijdewond van Christus en de even perverse verering van de Vrouwelijke Vulva
Een van de grootste mysteries van het laatmiddeleeuwse christendom is De Zijdewond van Christus die in die tijd op bijna dezelfde manier aanbeden werd als in de moderne (kunst)geschiedenis het vrouwelijk geslachtsorgaan, de Vulva.
Volgens een stokoude legende zou de Romeinse centurion Longinus in ongeveer 30 na C., net buiten Jeruzalem en bovenop een heuvel, de rechterzijde van de gekruisigde Christus met een speer hebben doorboord. Deze klinische performance, die bedoeld was om te zien of de veroordeelde wel echt dood was, werd aanleiding tot de groteske devotie van de Zijdewond van Christus.
Alhoewel in de late-middeleeuwen alle 5475 Wonden van Christus werden vereerd, viel de zijdewond een speciale verering ten deel. Het was immers niet alleen een wond die Het Vlees van Jezus in tweeën sneed zoals alle andere wonden dat deden, maar gelijk ook de grootste wond en de enige die toegang gaf tot Het Heilig Hart van Jezus. De devote middeleeuwer die deze dubbele lip, -de Vulva Christi,- wist te penetreren, raakte Het Hart van God.
Deze, in moderne ogen Monty-Python-achtige, perverse verering van de Zijdewond van Christus vindt een minstens zo perverse analogie in de hypermoderne verering van de Vrouwelijke Vulva. Zo plaatste de negentiende-eeuwse Franse schilder Gustav Courbet, -die zichzelf een realist noemde,- het vrouwelijke geslachtsorgaan als een moderne Longinus in het hart van zijn kleine schilderij L’Origine du monde uit 1866. Het was het startpunt van De Verering van de Vrouwelijke Vulva.
Zoals de late middeleeuwer gebiologeerd werd door Het Heilig Hart van Jezus zo lijkt sinds L’Origine du monde de hedendaagse mens (of man?) wel geobsedeerd door het vrouwelijk geslachtsorgaan. Je vraagt je af waar die obsessie vandaan komt en wat die betekent. Wat wekt een man trouwens tot leven wanneer hij de vrouwelijke vulva penetreert? Een kloon van zichzelf, een lief kind of een onbekende God?