Helena Julian

Portalen naar een begin en een einde – in gesprek met jahi quasim reeberg

Interview
5 september 2024

jahi quasim reeberg is een van de zes winnaars van de Buning Brongers Prijzen 2024. Mister Motley interviewt dit jaar alle kunstenaars. Helena Julian sprak met jahi quasim reeberg over wat het voor hen betekent een begin en een einde te hebben. ‘Hoe besta ik, als Zwart en trans persoon, in het verleden en een oneindige toekomst? Het raakte me dat er geen of weinig archieven zijn voor mij waarin ik terug kan kijken naar wie er voor mij kwam. Als er gaten zijn in wat we als archief van de mensheid beschouwen, hoe kan ik die dan opvullen?’ jahi denkt over diens werk als een portaal, een manier om een parallelle wereld te scheppen, waarin die voorouders en geschiedenis wel te zien zijn.

 

 

jahi quasim reeberg studeerde aan de Willem de Kooning academie af met een scriptie die de lezer de weg wil wijzen naar de oneindigheid. Het werd bewust geen klassieke literatuuranalyse: Reeberg liet de teksten die die las door zich heen bewegen en schreef een uitgestrekt gedicht. Het gaat over hoe de schrijver zichzelf vormgeeft en welke wensen die heeft voor de toekomst. Door middel van expressieve typografie, accenten met hoofdletters en leestekens, beweegt het gedicht zich over de pagina’s heen. Terwijl ik het gedicht lees, stel ik me de stem van de auteur voor, die flarden songteksten met assertieve statements over diens leven samenbrengt. Voor Reeberg is alles wat die maakt onderdeel van een groter geheel. Wanneer ik die in Rotterdam bezoek, spreken we elkaar terwijl we naast een tafeltje zitten waarop een boek van James Baldwin ligt, verse bloemen in een vaas staan, evenals een groot glas water en een schaaltje watermeloen. Het is een kleine versie van zorgvuldig dingen samenbrengen, en je steeds omringen met inspiratie. ‘Ik ben altijd mezelf, hoe ik naar de wereld kijk komt in alles terug.’

Helena Julian

Het winnen van de Buning Brongers Prijs vormt een markering in de tijd. Wat zeggen de werken in de tentoonstelling over waar je je nu bevindt?

jahi quasim reeberg

Tijdens mijn afstuderen toonde ik vier werken, twee lange doeken en twee kleinere doeken die samen een geheel vormen. Mijn scriptie is een lang gedicht, ik gaf het de titel The synta(x)* of unearthing a way back to Ra, a users guide 2 infinity. Ik werkte rond de vraag: wat betekent het voor mijn zijn om een begin en einde te hebben? Hoe besta ik, als Zwart en trans persoon, in het verleden en een oneindige toekomst? Het raakte me dat er geen of weinig archieven zijn voor mij waarin ik terug kan kijken naar wie er voor mij kwam. Als er gaten zijn in wat we als archief van de mensheid beschouwen, hoe kan ik die dan opvullen? Afrofuturisme en Sun Ra hebben me geïnspireerd om te reflecteren op hun ideeën: wat als we helemaal niet van deze aarde komen? Er is geen vrijheid, geen bevrijding, op deze aarde voor Zwarte mensen, dus waarom zouden we hier verder willen zoeken? Aan de ene kant vind ik dat een hoopvolle gedachte. Aan de andere kant denk ik: nee, fuck it, ik wil juist op deze aarde zijn en hier maken wat ik wil maken. Ik denk na over mijn werk als een portaal: een plek die kan leiden naar een parallelle wereld, waarin die voorouders en geschiedenis wel te zien zijn. Bij mijn afstudeerwerk wilde ik mijn voorouders voorstellen als zonnegoden. En dat idee van het archief brengt me ook bij mezelf. Het is een manier om mezelf te tonen en in een archief te plaatsen.

jahi quasim reeberg – ‘gran tangi Mama Aisa’, 100 cm x80 cm, olieverf op doek, 2021.

Ik zie op sommige werken ook jouw eigen gezicht. Jij neemt ook fysiek plaats in dat archief.

Ik ben naar de kunstacademie gegaan, maar ik heb daar niet echt schildertechniek geleerd. Ik zie mezelf als autodidact. Ik heb leren schilderen door mijn eigen gezicht na te tekenen van foto’s. Op een gegeven moment heb je die foto’s niet meer nodig, maar blijft er een idee van een gezicht over. Vaak schilder ik niet bewust mezelf, maar zien mensen me er wel in. Ik vind dat grappig om te horen. In de Barok had je dit ook, dat mannen zichzelf schilderden, ook al schilderden ze eigenlijk een vrouw, omdat ze geleerd hadden hun eigen evenbeeld te schilderen.

Op andere werken staan symbolen die je wel of niet kan lezen. Of tenminste, die mensen kunnen lezen vanuit hun eigen achtergrond en kennis. Ik zie een Afrokam boven een hoofd, op een plek waar in een klassiek schilderij een duif als heilige geest zou kunnen staan.

De symbolen die ik gebruik zijn nooit heel expliciet. Als iemand het opmerkt hoop ik dat ze me vertellen wat het voor hen betekent. Het zit bijvoorbeeld ook in de figuur van de ster die ik gebruikt heb op verschillende schilderijen. Enerzijds is dat een verwijzing naar wat je op een vlag ziet, die van Suriname of Kaapverdië bijvoorbeeld. Anderzijds kan het ook gewoon een ster zijn, ‘a spark’, iets dat activeert. Of een ster als een hemellichaam, als iets kosmisch. Wat mensen er ook bij voelen, trots op hun land of een verwijzing naar iets wat voor hen belangrijk is, ik laat dat open. En als je die kam herkent, is het een soort knipoog. Maar als mensen dat er niet uithalen, wil ik dat ze nog steeds het werk kunnen waarderen omdat ze het mooi vinden, ook als ze niets van kunstgeschiedenis kennen.

Ik ben heel benieuwd naar wat mensen erin zien, maar ik hoop dat ze verder kijken dan het beeld. Ik heb moeite met de term ‘researcher’, want die verwijst naar iets academisch, maar er zit wel veel theorie achter mijn werk. Ik lees veel: bell hooks, Saidiya Hartman, Lola Olufemi, en wat ik lees vertaal ik naar mijn schilderkunst. Wanneer ik in de studio ben staat er altijd wel muziek op, of een playlist op YouTube die ik blijf aanvullen, met referenties, lezingen, interviews, alles waarvan ik wil dat het mij omringt als ik een werk maak.

jahi quasim reeberg – ‘astro Black’, 120 cm x 120cm (x2), olieverf en acryl op doek, 2024.

In je bio gebruik je de term ‘storyteller’. Hoe werk je met een narratief?

Ja, is het onderzoeker, kunstenaar, dagdromer, ‘storyteller’? Die laatste is het meest omvattend. Saidiya Hartman heeft het in haar werk ook over het ‘reclaimen’ van een narratief. En dat er een ‘counter-narrative’ is. Tegenwoordig denk ik dat ik niet wil reageren op het narratief dat centraal staat, ik wil de autoriteit hebben over mijn eigen verhaal. Wanneer ik in mijn werk over Blackness praat, dan ben ik me er bewust van dat mijn perspectief heel specifiek is: ik ben in Nederland geboren. Ik heb eerder weleens de term ‘Afropean’ gebruikt, ik kwam het tegen in een boek van Johnny Pitts. Hij is Brits, met een Zwarte ouder. Hij is in verschillende grote steden in Europa gemeenschappen gaan opzoeken die ook een specifieke ervaring van Blackness hebben. African American zijn is weer heel anders. Een van mijn docenten bracht me tot het inzicht dat Afropean nog steeds een Europese identiteit centraal stelt. Die kritiek begrijp ik ook, toch is het een term waar ik me momenteel thuis bij voel.

Het lijkt ook een term die genoeg wringt om erover in gesprek te gaan met anderen. Net zoals bij het idee van een archief, dat mensen iets hebben om op terug te vallen. Wat is jouw verbinding met het publiek?

Ik zie een archief als iets dat niet lineair is, het is oneindig. Mijn werk leeft door in anderen, en hun werk weer in anderen. Tijdens het schilderen ben ik me er bewuster van geworden dat ook als ik mijn werk maar aan één persoon laat zien, er al publiek bij betrokken is. Tegenwoordig zijn er veel instituten die specifiek programma’s gaan maken voor de gemeenschap. Maar dat is niet iets dat ik bewust doe. Ik ben daar onderdeel van, ik zit er sowieso in. Ik leef de community, zeg maar. Nu heb ik tijdelijk geen studio, maar toen ik nog mijn plek had in Coolhaven, vroeg ik vaak aan vrienden of ze wilden langskomen. Je mag komen chillen, doe maar wat je wil, ik ga schilderen. En dan vragen we elkaar naar referenties en muziek, of dan gaat een vriendin ook tekenen in de studio. Op die manier voel ik dat de gemeenschap aanwezig is in mijn werk. Ik verwerk al die contacten in het maakproces. Ik geloof ook niet dat er iets bestaat als één kunstwereld. Er zijn zoveel kunstwerelden, het gaat er om dat je jouw kluitje mensen vindt met wie je verder wilt.

jahi quasim reeberg – ‘every ***** is a star’, 140 cm x 140 cm, olieverf op doek, 2024.

In de vormentaal en symboliek van je werk is iets aanwezig dat verwijst naar spiritualiteit. Dat is een groot onderwerp, het lijkt me spannend om je daar als jonge kunstenaar toe te verhouden, omdat je op weerstand kan stuiten van publiek dat daar niet voor openstaat. Hoe verbeeld jij spiritualiteit?

Vanaf jongs af aan zijn er dingen die ik voel maar niet onder woorden kan brengen. In het verleden waren deze momenten ook vaak de start van een werk. Ik ging schilderen en keek waar ik uitkwam; of ik zo kon tonen wat ik voelde. Ik maakte het werk gran tangi Mama Aisa (2021) waarop je Mama Aïsa ziet, moeder aarde, die iemand omhelst. Het werk is een ode aan haar, aan hoe zij mij voedt en verzorgt, hoe ik dat ervaar. Het voelt heel groots, wat ook eng kan zijn. Die omhelzing kan ook een wurggreep zijn. Maar toen ik dit schilderde dacht ik, misschien ervaart een ander dit net zo, en kunnen we ervaringen delen. Het idee van eren of een ode is belangrijk voor me: beeld geven, letterlijk het verbeelden van mensen of ervaringen.
Spiritualiteit als thema is een integraal onderdeel van mijn werk en het beïnvloedt me ook op een intuïtief niveau. Ik voel aan welke kleuren ik wil gebruiken op een doek. Ik schets vrij weinig, alleen de grote onderdelen en dan altijd direct op het materiaal. Wanneer ik naar de studio ga, zet ik daar vaak als eerste muziek op terwijl ik wierook brand, dat voelt bijna als een ritueel.

Vertrouwen is het woord dat bij me opkomt. Dat je je bewust bent van je positie en daarom niet noodzakelijk steeds op zoek moet gaan naar wat de volgende stap is in je toekomst als kunstenaar.

Ja, en het is allemaal deel van één leven. Ik ben altijd kunstenaar, ik ben altijd mezelf, het is allemaal dezelfde praktijk. Zoals ik altijd onderdeel van de gemeenschap ben. Toen ik net op de kunstacademie zat dacht ik dat ik een heel andere praktijk moest starten, één als kunstenaar en één als mens. Ik schilderde al lang, maar nooit in het kader van een opleiding. Pas op het moment dat ik terugging naar mijn intuïtie, en de academie zag als een manier om feedback te krijgen, ben ik weer echt gaan schilderen. Ik wil vooral blijven schilderen, me verdiepen in de materie, en mijn werk tonen aan verschillende mensen buiten die beschermende laag van de academie. Je hoeft niet alles in één keer weg te geven. Ik moet mijn beste werk nog maken.

jahi quasim reeberg – ‘in my Dreams i see Dem’, ~200 cm x 100 cm, olieverf en acryl op doek, 2024.
jahi quasim reeberg – ‘the wound is the gift’, ~210 cm x 100 cm, olieverf en cyanotypie op linnen, 2022.

De Buning Brongers Prijzen is een tweejaarlijkse Nederlandse kunstprijs voor jonge beeldend kunstenaars. De prijzen worden uitgereikt door de Buning Brongers Stichting uit de nalatenschap van Johan Buning, zijn vrouw Titia Brongers en zijn schoonzus Jeanette Brongers. De Buning Brongers Prijzen is de grootste particuliere kunstprijs van Nederland en is sinds 1966 uitgereikt aan 168 kunstenaars. Aan de prijs is een geldbedrag verbonden van €4.500. De kandidaten voor de prijs zijn allemaal de afgelopen twee jaar afgestudeerd aan kunstacademies in Nederland met schilderkunst (enkel bachelor- en masteropleidingen, geen postgraduate instellingen) en zijn voorgedragen door hun academie. De feestelijke prijsuitreiking en opening van de tentoonstelling vindt plaats op vrijdag 4 oktober in Arti et Amicitiae te Amsterdam. Je bent van harte uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn. Meer informatie op buningbrongers.nl

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaagse kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later