Het artistieke 2018
Een gloednieuw jaar staat voor de deur. Binnen de lijnen van de weken is het hagelwit. Het duurt weer 365 dagen voordat deze allemaal zijn ingekleurd: een ogenschijnlijke eeuwigheid. Tegelijkertijd staat er uiteraard van alles op de planning. Mister Motley geeft een artistieke inventaris van 2018 en selecteert de kunstwerken, tentoonstellingen, beurzen, evenementen en manifestaties waar de redactie het meest naar uit kijkt. Helaas treden veel musea en instellingen nog niet met hun plannen voor het einde van het jaar naar buiten, vandaar dat Motley vooral tentoonstellingen voor het eerste deel van 2018 heeft kunnen selecteren.
(Omslag: Joost Conijn – Good evening to the people living in the camp)
Leeuwarden-Fryslân- Culturele hoofdstad van Europa – 2018
De wereld verandert. Hij is groter geworden, de samenleving diverser. Het vergt een flinke dosis moed, creativiteit en verbeelding om met die veranderingen om te gaan. Leeuwarden is in 2018 de culturele hoofdstad van Europa en wil de kans pakken om met deze veranderingen om te gaan. ‘Iepen Mienskip’ is dan ook het thema van 2018 en hiermee wordt zoiets als gemeenschapszin bedoelt. Cultuur is daarbij niet het doel, maar het middel en het Frieze landschap het podium. Zo kunnen bezoekers deelnemen aan de Slachtemarathon. Een route van 92 kilometer en 30 dorpen waar in ieder dorp kunstenaars zijn uitgenodigd om een werk te maken. Vijf van deze dorpen zetten hun deuren extra wijd open: daar mogen deelnemers overnachten. Bij mensen thuis, op tijdelijke campings, in dorpshuizen of zelfs in stallen: overal waar een bed past, wordt geslapen.
Er zijn nog veel meer activiteiten het komende jaar in Friesland. Klik hier voor meer informatie
Marres Maastricht – I spy, I spy a little lie – tot 04.02.2018
Marres opent de deuren tot 4 februari 2018 voor de tentoonstelling ‘I spy, I spy a little lie’. Een tentoonstelling ontstaan vanuit de vraag: hoe een collectief bewustzijn te generen? ‘Ik zie ik zie wat jij niet ziet’, een welbekend kinderspel, verwijst naar de tentoonstellingstitel. Het spel vormt het bewustzijn van verschillende contexten en de mogelijkheid jezelf te verplaatsen naar de positie van de ander. Het digitale tijdperk kenmerkt zich door een gigantisch stroom aan data die op allerlei manieren een weg baant langs het bewustzijn. De vraag rest of wij ons nu nog kunnen beschermen tegen verborgen politieke propaganda, fake news, echo-chambers en filter bubbles?
Klik hier voor meer info.
Nest Den Haag – Zoro Feigl: Infinity 12 januari 2018 – 31 maart 2018
Oneindigheid staat in het werk van Zoro Feigl centraal. In de energiecentrale in Den Haag zijn verschillende werken van de kunstenaar samengebracht. De continu bewegende installaties laten zien dat soms, heel soms, aan dingen geen einde komt. Feigl’s tentoonstelling is daarnaast voor heel even zijn atelier: terwijl zijn installaties op de achtergrond draaien, zoemen, kieperen en brommen, werkt de kunstenaar aan een nieuw kunstwerk in de centrale. Naast dat het werk van Feigl in de energiecentrale te zien is, cureert hij ook een tentoonstelling ‘Another Dimension’ in Nest. In deze expositie stapt het onzichtbare voor even in het licht. Achter dingen die ongezien blijven, of juist zo groot zijn dat ze als abstracties op ons overkomen, schuilt de uitkomst van de kunstwerken. Zoro Feigl brengt kunstenaars samen die putten uit de verste hoeken van de kosmos en liefde koesteren voor het fictieve, onzichtbare en buitenaardse.
Klik hier voor meer info.
P////AKT Amsterdam– Extended Matter part l – 14.01 – 11.02.2018
De tentoonstellingsruimte van P////AKT wordt in 2018 gevuld met Extended Matter, Een reeks solotentoonstellingen, waarnaast geschreven teksten en evenementen bestaan. Deze tentoonstellingen balanceren op de steeds vagere lijn tussen fictie en realiteit. Vanaf 14 januari vult kunstenaar Wouter Venema de non-profit ruimte in Amsterdam. Zijn werken lijken een alternatieve realiteit te vormen binnen de bestaande waarheid, waar lijnen letters vormen en plaatsen elkaar raken middels een vouw in een landkaart. De plots naast elkaar gelegen plaatsen vormen een fictieve waarheid binnen een concrete context. Zo stelt Venema dat ver van elkaar gelegen plekken met elkaar verbonden kunnen raken in gedachten, evenals lagen aarde wanneer je een gat in de grond boort. Het zijn deze alternatieve verbindingen die maken dat het fictieve wellicht meer waarheid kent, dan de waarheid zelf.
Klik hier voor meer info
Bonnefanten museum Maastricht, Juliaan Andeweg, Bob Eikelboom, Daniel van Straalen, Making Money For My Friends 26.01.2018 – 24.06.2018
Making Money For My Friends is een groepstentoonstelling met werk van Juliaan Andeweg, Bob Eikelboom en Daniel van Straalen. De drie kunstenaars delen bepaalde interesses en gebruiken vergelijkbare materialen, veelal afkomstig van buiten de kunstwereld. Denk bijvoorbeeld aan hun gezamenlijke fascinatie voor de rapper Lil B. en het gebruik van autolak, filmen cartoonafbeeldingen en reclameposters.
Klik hier voor meer info.
De Oude Kerk Amsterdam – Silence 2 feburuari, 2 maart & 6 april 2018
There is no such thing as an empty space or an empty time. There is always something to see, something to hear. In fact, try as we may to make a silence, we cannot. – John Cage (in Silence, 1961)
In het roerige alledaagse is de stilte een schaarste. Het tikken van de verwarming, het zoemen van de televisie en het rollen van de autobanden over de stenen klinkers, weet de gehoorgang alsmaar te vinden. Het geluid vormt een constante ruis binnen het stilzijn. Op 2 februari probeert De Oude Kerk in Amsterdam de stilte te vangen en vormt zij met het muziekprogramma Silence een helder tegengeluid in de hectische binnenstad van Amsterdam. In gedachten verzonken ziet de bezoeker op die tweede dag van februari om acht uur in de ochtend, de zon door de glas-in-loodramen vallen en heerst er een meditatieve stilte.
Klik hier voor meer info.
Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam – Joost Conijn – Good evening to the people living in the camp – 10 februari 2018 – 7 mei 2018
Op een oud vliegveld bewaakt door militairen, kruipt Joost Conijn door een gat in het hek. Er kunnen geen vliegtuigen meer opstijgen, op en langs de landingsbaan leven mensen in rafelige witte tenten. Conijn gaat op zoek naar de mensen waarover hij zoveel leest in de krant. Hij wil ze ontmoeten, om te zien wie ze zijn. Hij filmt hen, volgt geen hoofdpersoon, lijkt ook niet geïnteresseerd in een klaagzang. Good evening to the people living in the camp is het meest recente videowerk van Joost Conijn en wordt getoond in een installatie in de Serrazaal van het museum. Het werk laat de bezoeker kennis maken met mensen in de kampen in de Europese grensgebieden. Zijn perspectief is niet het actuele directe drama, maar het dagelijks leven van deze onbekende figuranten uit het nieuws.
Klik hier voor meer info
Unfair Amsterdam – 29 maart tot en met 2 april
De meest frisse en spannende kunstbeurs van Nederland opent op 29 maart voor de vierde keer haar deuren. Naast dat mister Motley benieuwd is op welke manier de architect deze keer de Westergasfabriek in Amsterdam ombouwt, wordt er ook uitgekeken naar het nieuwe filmprogramma en uiteraard de tientallen kunstenaars met kersvers en sprankelend werk.
Klik hier voor meer info
Van Abbemuseum Eindhoven, HEINEKENPRIJS VOOR DE KUNST Jubileumtentoonstelling, 14 juli 2017 – 30 september 2018
In 2018 bestaat de Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst – de grootste prijs binnen de beeldende kunst in Nederland – exact dertig jaar. In deze jubileumtentoonstelling is werk van alle 15 eerdere winnaars te zien. En dat is spannend aangezien het hier om kunstenaars gaat met een diepgaand en veelzijdig oeuvre. Namelijk:
2016 Yvonne Dröge Wendel
2014 Wendelien van Oldenborgh
2012 Peter Struycken
2010 Mark Manders
2008 Barbara Visser
2006 Job Koelewijn
2004 Daan van Golden
2002 Aernout Mik
2000 Guido Geelen
1998 Jan van de Pavert
1996 Karel Martens
1994 Matthijs Röling
1992 Carel Visser
1990 Marrie Bot
1988 Toon Verhoef.
In september 2018 vindt de uitreiking van de 2018 editie plaats.
Klik hier voor meer info.
Kunsthuis Syb – de Tweede Triënnale van Beetsterzwaag – september 2018
Nog een interessant onderdeel van Leeuwarden – Friesland Culturele hoofdstad is de tweede Triënnale van Beetsterzwaag georganiseerd door Kunsthuis Syb.
Curatoren Julia Geerlings en Niekolaas Johannes Lekkerkerk werken voor deze Triënnale voor het eerst samen. In hun programma willen ze het thema “iepen mienskip” (gemeenschapszin) met het oeroude begrip van de “almende”, een begrip dat teruggaat tot de middeleeuwen en duidt op een gemeenschappelijk aandeel van de gemeenschap in onbebouwde, onverdeelde weiden, bossen en viswateren verbinden. Geerlings en Lekkerkerk willen de notie van de almende herintroduceren en gebruiken het begrip als aanleiding om opnieuw na te denken over de gedeelde verantwoordelijkheid en belangen die gepaard gaan met het gemeenschappelijk gebruik van het land, het landschap en de publieke ruimte.
Klik hier voor meer info
Stedelijk Museum Amsterdam – Lily van der Stokker 31 oktober 2018 – 27 februari 2019
Met het motto ‘art is easy – to understand’ kleurt Lily van der Stokker dit najaar de wanden van het Stedelijk Museum. De mierzoete kleuren en herkenbare vormen van haar muurschilderingen maken het werk toegankelijk voor een groot publiek, maar braaf is de kunstenaar allerminst. Ze schildert bloemen en wolken, alsof je je in een cliché meisjeskamer bevindt, maar tegelijkertijd biedt ze met de lieflijke teksten een hard weerwoord tegen de serieuze, modernistische kunst die wordt gemaakt. ‘I am trying to be a friendly person and my art has to be about that. I like the colours to be bright and cheap looking so that I can combine my conceptualism with pleasure’, vertelt ze in een interview. We moeten nog even geduld hebben, maar wanneer de bladeren beginnen te vallen en de dagen korter worden, kan Motley niet wachten om te worden opgefleurd door Van der Stokker.
Klik hier voor meer info.