Consumeer de kunst
Neueröffnung/heropening 4 van Art@Nuyens neemt de toeschouwer mee in een speelse wereld waar de kleuren in je gezicht knallen. Speelgoed, winkelwagens, snoep, schoenen en McDonald’s kortingsbonnen krijgen een voetstuk in deze maatschappijkritische tentoonstelling.
Een winkelwagen tot de nok gevuld met verpakkingen van goudpapier is het eerste kunstwerk waar je bij binnenkomst op stuit. Vervolgens zie je een man in een blauw overall gebukt bij een omgekeerde winkelwagen nog snel wat kleine objecten uitstallen. Een met blacklight verlichte, gestikte schedel op stof van Anke Land geeft de vrolijke ruimte een bittere bijsmaak: ‘misschien moeten we niet zo gelukkig zijn met alles wat de westerse wereld ons te bieden heeft’. Dit wordt benadrukt door vier dansende skeletten getiteld Models en onaangenaam compleet gemaakt door een kledingrek van Ingrid Verweijen waaraan kleerhangers met lingerie voor kinderen hangen.
Mocht de sfeer de kijker tot nog toe zijn ontgaan, dan is deze niet meer te vermijden als een groep van negen kunstenaars met bivakmutsen en zilveren konijnenoren op hun hoofd de straat op gaan. Ze roepen de leuzen die te lezen zijn op de protestborden van Peter Clouth die ze boven zich uit heffen terwijl ze de galerie uitlopen in een lange rij om door te gaan in een draaiende cirkel vlak voor het gebouw. Op een poster van Clouth boven de tafel met drankjes voor de bezoekers staat een kassa op poten met de tekst “Come often! You are what you buy!” te lezen. Binnen klinkt er een supermarktomroep, een vrouwenstem als van caissière. Het plaatje is compleet.
Het thema is niet nieuw. Een glimp van actualiteit is echter verstopt in een donker hoekje. Een serie iEurope producten hangt op een rij aan de muur, op de verpakkingen is een verpixelde vluchtelingenboot te zien en ‘crossing in the EU’. Verderop hangt een portret van Merkel getiteld ‘The Queen of Schmu’: de koningin van achterbaks gedoe. Niets in Neueröffnung/heropening 4 is subtiel of indirect, het is in your face, niet te ontwijken en een kermis van indrukken en statements.
Een samenkomst van Japanse, Duitse, Nederlandse en Zwitserse kunstenaars bieden kunst te koop aan, als in een schreeuwende folder van de Lidl. Beeldende kunst is hier niet hautain en niet verheven boven zij die het zien, het is een speeltuin vol kleur, zwarte humor en protest. Met sterke verwijzingen naar de Popart uit de jaren ’60 wordt onze neus gedrukt op het consumentisme dat nog altijd heerst in onze kapitalistische maatschappij. Een duidelijke kritiek spreekt uit protestborden met teksten als ‘Das Neue stinkt!’ en ‘Das Neue is der Schrott von Morgen’ , maar de parodiërende toon klinkt haast sarcastisch binnen de weelde van glans en kleur van de tentoonstelling, als toeschouwer wordt je met een vraag gelaten die je voor jezelf moet gaan beantwoorden: hoe stel ik me op in een wereld van seks, overvloed en kassa’s die aldoor rinkelen?
Neueröffnung/heropening 4 van Art@Nuyens, JP Muijlwijkstraat 23 in Arnhem, is nog tot en met 29 november te bezoeken.
Deelnemende kunstenaars zijn Cordula Herx, Peter Couth, Heike ludewig, Jyrg munter, Angelika Eggert, Utta Hagen, Andrea Isa, Sonja Tintelnot, Christian Psyk, Maria Lentzen, Ludger Heinisch, Simone Schroff, Yoshihito Kawabata, Anke Land, Pier Pennings,
Chieko Terashima, Lee Eun Young, Eva Lahaye, Ingrid Verweijen, Mireille Tap, Sido Dekker