Art Rotterdam 2018: Highlights Prospects & Concepts
Het Mondriaan Fonds geeft ieder jaar verschillende beginnende kunstenaars een Werkbijdrage voor Jong Talent. De makers krijgen met dit bedrag de kans om hun prille kunstenaarspraktijk te ontwikkelen, te verrijken en te verdiepen. Deze editie van Art Rotterdam wordt het werk van maar liefst 79 jonge kunstenaars getoond in de afdeling Prospects & Concepts. Een groot aantal in vergelijking met 54 makers twee jaar geleden. Stijn Huijts, de curator van de tentoonstelling, sluit in de catalogus met passende woorden af over de selectie kunstenaars: ”Het gaat kortom over kunst tegen beter weten in, die ons zoals Van Morrisons songtekst uitdaagt om ons hart te laten denken en ons hoofd te laten voelen. Dan pas kunnen we erachter komen wat waarlijk echt is.” Mister Motley bekijkt de werken van de Marlene Dumas’s en Gabriel Lester’s in de dop en licht enkele werken uit die je niet mag missen:
Jessica Skowronek durft te vertrouwen op haar intuïtie. Ze groeide op in de Zweedse bossen en niet voor niets komen de organische, ruige en losbandige vormen van de natuur telkens weer terug in haar werk.
”Africans used to be the best swimmers in the world. Until the colonialists came. They banned swimming to prevent slaves from escaping. And now swimming is a luxury amon minorities.’ Dit zijn de regels in de catalogus van Prospects and Concepts over het werk van Olfa Ben Ali. Een scherpe, onderwater film is het resultaat waarin hij het dromerige onderwater landschap combineert met de harde waarheid over de invloed van het koloniale verleden van West-Europa op Afrikaanse landen en hun dagelijkse realiteit.
Tussen alle felle streken pigment en overdadige geluidsinstallaties in de hal, valt het subtiele werk van Robin Waart bijna weg. Drie grote lijsten met ieder negen losgescheurde boekpagina’s, prijken aan de witte wand. Iedere bladzijde is uit het begin van een boek gehaald, waar de auteur zijn werk opdraagt aan een geliefde, familielid of vriend. In plaats van de naam volledig uit te schrijven, kiezen deze schrijvers ervoor om slechts de initialen te vermelden. Waart toont met zijn gevonden pagina’s – ieder slechts bedrukt met ‘To’ en drie kapitalen – de poëzie van een in het oog springende ode aan niemand.
Art Rotterdam is tot en met zondag 11 februari te bezoeken. Klik hier voor meer informatie.