ALL OR NOTHING – BCADEMIE
De Bcademie is een initiatief van Alex Jacobs en Daan den Houter om de kloof tussen het behalen van een diploma aan een kunstacademie en de autonome beroepspraktijk te overbruggen. Als hedendaagse kunstenaar moet je meer en meer bewust zijn van de manier waarop je als cultureel ondernemer in de wereld staat. Dit weekend opent de final show ALL OR NOTHING van de Bcademie in S / ASH GA ERY . Mister Motley spreekt met Alex Jacobs.
Wat gebeurde er, wat zagen jullie, wat kwamen jullie tegen, dat jij en Daan den Houter besloten de Bcademie op te richten?
Een paar jaar geleden gaf ik les op Artez Arnhem aan 3e en 4e jaars en tegen het eind van het jaar vroeg een student aan mij: ‘Hoe doe je dat dan na je afstuderen?’ Dit was voor mij de aanleiding om te denken dat er inderdaad veel niet verteld wordt over de realiteit van het leven als autonoom kunstenaar, de cultureel ondernemer. In een gesprek met Daan is dit idee tot een meer vaste vorm gekomen en zijn we er voor gaan zitten om er een ding van te maken. Zo hebben we in korte tijd studenten gescout, een les vorm bedacht en zijn we begonnen.
De Bcademie heeft mede als doel grip te krijgen op fenomenen als subsidieverstrekkers, critici, musea etc. Welk advies geven jullie deelnemende kunstenaars hierover? En hoe ben je hier zelf mee omgegaan de eerste jaren na de academie?
Het doel van de Bcademie is om een manier te vinden om autonoom kunstenaar te zijn. Dus hoe richt je je leven zo in dat je dat ook kan zijn. Er zijn een aantal manieren waarop we adviezen geven. Ten eerste geven wij samen met de gastdocenten direct antwoord op vragen die onze deelnemers hebben. Daarnaast vertellen de gasten in een lezing welke dingen ze goed of fout hebben gedaan. Ook organiseren we projecten waarin we als groep moeten samenwerken.
Zelf ben ik na de academie in Amsterdam gaan wonen en heb ik een baan gehad als DTP-er, iets dat ik voor de academie ook heb gedaan. Na werktijd ging ik dan ’s nachts in een antikraak-atelier als een dolle sculpturen maken zonder echt efficiënt na te denken over de gevolgen. Na twee jaar zo geleefd te hebben heb ik een startstipendium gekregen en heb ik mijn baan opgezegd. De rest van mijn leven tot nu toe was een weg van vallen en opstaan, succes en teleurstelling.
Had de Bcademie tien jaar geleden ook kunnen bestaan?
Had er een Bcademie bestaan tijdens mijn afstuderen in 1999, dan was ik de eerste die toelating had gedaan. Wij zijn een initiatief waarin kunstenaars van verschillende academies en uit verschillende steden elkaar als collega volgen en helpen. Een verplichte maandelijkse samenkomst is heel goed voor je drive en begrip van de kunstwereld. Iedereen bepaald voor zichzelf of hij of zij daar behoefte aan heeft maar in het algemeen denk ik dat je op deze manier sneller je plek zult vinden.
Kun je een aantal werken kort beschrijven uit de expo in S / ASH GA ERY ?
Casper Braat is geïnteresseerd in roem als fenomeen en toont een zeefdruk waarin Justin Bieber als Napoleon op een paard de Alpen oversteekt. Vloris Fisser toont Coming into the Middle of Recurring Histories, een installatie bestaande uit verschillende wandjes/panelen met erdoorheen gegooide voorwerpen.
In hoeverre verschilt deze expo van eindexamententoonstellingen van academies in Nederland?
Ik heb er eigenlijk nog niet echt over nagedacht dat we met deze show een bepaalde concurrentie aangaan met alle andere eindexamenshows. ALL OR NOTHING is een show die te lezen is als een installatie waarin het niets zich tot het alles verhoudt. Het is gebaseerd op de ongenuanceerde alles of niets vraag die we de afgelopen jaren steeds meer terug zien komen in politieke partijen, comments en referenda.
Wat hoop je dat de Bcademie-kunstenaars van afgelopen jaar gaan betekenen in de (kunst)wereld?
Ik hoop dat ze hoop houden en dat ze ons nieuwe inzichten blijven geven in ons bestaan. Naast het super individualistisch bedenken en maken van een kunstwerk is er toch ook zoiets als een gehaaide wereld waarin je je staande moet houden. Ik gun ieder bijzonder kunstwerk zijn plek in de wereld maar als er dan toch iemand ‘winnaar’ moet zijn dan hoop ik dat onze deelnemers dat worden. Daarnaast is de Bcademie niet opgezet vanuit een commercieel perspectief en hebben zowel Daan en ik als alle gastdocenten hun tijd geruild voor kunst van de deelnemers. Het zou in die zin ook leuk zijn als onze investering theoretisch zou renderen.
Deelnemende kunstenaars : Floris Visser, PhED Flip, Casper Braat, Hilde Onis, Daan Liu, Charlotte Ursem, Amber Toorop, Elsemarijn Bruys, Maud van den Beuken, Roland Spitzer.